۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۷۱۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

با مصوبه جدید مجلس در بودجه ۹۷، عوارض برق به ازای میزان مصرف مشترکین و به صورت پلکانی محاسبه می‌شود. بنابراین برق برای کم مصرف ها ارزان و برای پرمصرف ها گران می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس در جلسه علنی روزگذشته (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی، بند «ه» تبصره شش این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن عوارض تامین منابع اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک، به میزان ۸ درصد برق مصرفی (با توجه به پلکان) در سقف ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تعیین می‌شود.

طبق این مصوبه، مشترکین روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند. این بند با ۱۳۹ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر به تصویب رسید.

اخذ عوارض بر اساس مصرف، اقدامی عادلانه برای اصلاح قیمت برق

بر خلاف آنچه برخی از رسانه ها مدعی شدند، این مصوبه به معنای گران شدن برق نیست. بلکه به معنای گران شدن برق برای پرمصرف ها و ارزان شدن برق برای کم مصرف هاست. همچنین با این مصوبه برق در مناطق گرمسیری و مناطق محروم نیز ارزان می شود.

در گذشته عوارض تامین منابع اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر به صورت ثابت (هرکیلووات ۵ تومان)، از همه مشترکین اخذ می شد.

اما در مصوبه جدید، این عوارض به ازای ۸ درصد از میزان مصرف و با توجه قیمت پلکان های مصرفی در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال در گذشته، یک مشترک متعادل با مصرف ماهیانه ۲۰۰ کیلو وات ساعت، و یک مشترک پر مصرف با مصرف ماهیانه ۵۰۰ کیلووات ساعت، به ترتیب ۱۰۰۰ و ۲۵۰۰ تومان عوارض پرداخت می کردند.

اما با توجه مصوبه جدید میزان پرداخت عوارض این دو مشترک بر اساس جدول ذیل پرداخت می شود:

میزان مصرف ۳۰روزه (kwh) نرخ پلکان (ریال) میزان عوارض در روش قدیمی (ریال) میزان عوارض در روش جدید (ریال)
۱۰۰ ۴۵۰ ۵۰۰۰ ۳۶۰۰
۲۰۰ ۵۲۵ ۱۰۰۰۰ ۷۸۰۰
۳۰۰ ۱۱۲۵ ۱۵۰۰۰ ۱۶۸۰۰
۴۰۰ ۲۰۲۵ ۲۰۰۰۰ ۳۳۰۰۰
۵۰۰ ۲۳۲۵ ۲۵۰۰۰ ۵۱۶۰۰

با توجه به جدول، مشترک متعادل با مصرف ۲۰۰ کیلوات ساعت، ماهیانه ۷۸۰ تومان و مشترک پرمصرف با مصرف ۵۰۰ کیلووات ساعت ماهیانه ۵۱۶۰ تومان عوارض پرداخت می کند.

بنابراین می توان گفت با این مصوبه برق برای مشترکین با مصرف متعادل و  کم مصرف -که عموم مردم و طبقات محروم جامعه اینچنین هستند- ارزان و برای مشترکین پرمصرف -که غالبا طبقات متمول جامعه هستند- گران می شود.

برق برای استان های گرمسیر ارزان می شود

همچنین با توجه اینکه تعرفه برق در استان های جنوبی و گرمسیر کمتر از سایر نقاط کشور است، با این مصوبه برق در استان های گرمسیر ارزان تر می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.