۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۵۵۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت آمریکا به تازگی تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی را افزایش داده است. انتظار می رود این کشور در سال جاری میلادی بارها از ابزار افزایش تعرفه واردات استفاده نماید؛ فولاد و آلومینیوم دو محصولی هستند که در آینده نزدیک محدودیت هایی بر واردات آن ها به آمریکا اعمال خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر دولت آمریکا تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی را افزایش داده است.

دونالد ترامپ از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان رئیس جمهور آمریکا شروع به کار کرده است. در طول این مدت ترامپ شعار اصلی خود را «اولویت با آمریکا» اعلام کرده است و بارها از ضرورت استفاده از ابزار تعرفه واردات در حمایت از تولیدات داخلی سخن گفته است.

کارشناسان معتقدند افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی آغازی بر مسیر استفاده گسترده دولت آمریکا از ابزار تعرفه واردات است.

تا پیش از این تصمیمات تعرفه ای آمریکا، عمدتا در قالب تعرفه ضد دامپینگ و به صورت محدود صورت گرفته است. اما در مورد اخیر دولت به طور رسمی میزان تعرفه واردات را برای تمامی کشورهای جهان افزایش داده است.

افزایش تعرفه واردات آمریکا در آغاز راه است

افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی اولین تصمیم تجاری مهم ترامپ در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است. انتظار می رود در سال جاری تصمیمات مشابه زیادی از سوی دولت آمریکا اتخاذ شود.

در همین راستا در روزها و ماه های آتی دولت ترامپ بازهم تصمیماتی در زمینه جلوگیری از ورود کالاهای وارداتی اتخاذ خواهد کرد.

تصمیم در مورد دزدی مالکیت معنوی محصولات آمریکایی از سوی شرکت های چینی و همچنین تصمیم در زمینه افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از جمله مواردی است که انتظار می رود در طول یک ماه آتی از سوی دولت آمریکا مورد توجه قرار بگیرد.

اروپا، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه قربانیان افزایش تعرفه فولاد آمریکا

در سال گذشته مسئله جلوگیری از واردات گسترده فولاد و محصولات فولادی بارها مورد تأکید مسئولان دولت آمریکا از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور قرار گرفت. مسئولین آمریکایی معتقدند فولاد یک محصول استراتژیک است و با امنیت این کشور در ارتباط است؛ از این رو نباید آمریکا در تأمین فولاد خود به واردات وابسته باشد.

در سال گذشته مسئله افزایش تعرفه واردات فولاد توسط وزارت تجارت آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، این وزارتخانه نظر نهایی خود را درخصوص واردات فولاد به رئیس جمهور اعلام کرده است.

از زمان اعلام نظر نهایی وزارت تجارت خارجی آمریکا، رئیس جمهور این کشور ۹۰ روز زمان دارد تا رأی نهایی را ابلاغ نماید. انتظار می رود در نهایت کمتر از یک ماه دیگر تعرفه واردات فولاد به آمریکا افزایش یابد. این مسئله بر کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و اتحادیه اروپا تأثیر مستقیم خواهد داشت.

افزایش تعرفه یا محدودیت وارداتی برای حمایت از تولیدکنندگان آلومینیوم

متضرر شدن تولیدکنندگان آمریکایی آلومینیوم از واردات گسترده این محصولات نیز در اواخر سال گذشته میلادی مطرح شد و وزارت تجارت آمریکا نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

در حال حاضر دولت آمریکا قصد دارد بین دو راه افزایش تعرفه واردات و یا تعیین سقف میزان واردات یکی را انتخاب نماید. افزایش تعرفه واردات به افزایش قیمت در بازار داخلی منجر می شود که می تواند برای بخشی از تولیدکنندگان آمریکایی مشکل ایجاد نماید. از این رو ممکن است در این زمینه دولت آمریکا راهکار تعیین سقف میزان واردات را به افزایش تعرفه ترجیح بدهد.

حقوق مالکیت معنوی ابزار آمریکا برای کاهش صادرات چین

دولت ترامپ در حال بررسی مسئله دزدی حقوق مالکیت معنوی شرکت های آمریکایی از سوی شرکت های چینی است. برخلاف رویه های بین المللی دولت آمریکا در این زمینه به جای طرح شکایت در نهادهایی همچون سازمان تجارت جهانی، این اقدام را به طور مستقیم در دستور کار قرار داده است.

چنانچه نتیجه این تحقیقات به محکومیت شرکت های چینی منجر شود، دولت آمریکا تعرفه واردات بسیاری از کالاهای چینی را افزایش خواهد داد. این اقدام می تواند به طور گسترده ای بر میزان تجارت دوجانبه دو کشور اثرگذار باشد.

با اینحال کارشناسان معتقدند در صورتی که دولت آمریکا شرایط را برای افزایش تعرفه واردات از چین مناسب نداند، انتظار می رود جریمه های مالی گسترده ای برای شرکت های چینی وضع گردد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.