۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۲۶۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت پاکستان قصد دارد برای دومین سال متوالی تعرفه واردات کالاهای لوکس و غیرضروری را افزایش دهد. هدف از این اقدام مدیریت واردات و بهبود تراز تجاری عنوان شده است و دولت قصد دارد منابع حاصل از آن را به صادرکنندگان اختصاص دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت پاکستان تعرفه واردات کالاهای لوکس و مصرفی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. هدف از افزایش تعرفه واردات کالاهای مصرفی و غیر ضروری جلوگیری از روند افزایشی کسری تراز تجاری این کشور عنوان شده است.

افزایش ۴۰ درصدی واردات محصولات خوراکی و لوکس

بر اساس آمار گمرک پاکستان در سال مالی جاری، میزان واردات محصولات خوراکی و لوکس بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. واردات این محصولات درحال افزایش یافته است که در صورت عدم واردات آن ها مشکلی برای اقتصاد این کشور پیش نخواهد آمد.

افزایش واردات این محصولات یکی از دلایل اصلی افزایش کسری تراز تجاری کشور پاکستان عنوان شده است.

این درحالیست که در سال مالی جاری نیز دولت پاکستان تعرفه واردات اغلب این محصولات غیر ضروری را افزایش داده بود. در سال جاری میلادی دولت پاکستان تعرفه واردات ۵۶۵ ردیف تعرفه را افزایش داده بود. اما با این وجود میزان واردات آن ها همچنان روندی صعودی دارد.

افزایش مجدد تعرفه های وارداتی تا ۵۰ درصد

از این رو دولت پاکستان لیستی از کالاهای غیر ضروری مصرفی را تهیه کرده است که در طول سال جاری میزان واردات آن ها افزایش یافته است و قصد دارد میزان تعرفه واردات آن ها را برای سال مالی آینده تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

بر این اساس تعرفه واردات محصولاتی همچون انواع میوه و سبزیجات، محصولات آرایشی، محصولات سرامیکی، محصولات ساخته شده از شیشه، محصولات الکترونیکی، وسایل ورزشی، مواد شوینده، محصولات پلاستیکی، تایر خودرو، خودرو و کامیون، قطعات دستگاه تهویه هوا و برخی دیگر از کالاهای لوکس، غیر ضروری و مصرفی مشمول افزایش تعرفه واردات شده اند.

حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس دلایل افزایش تعرفه واردات

در بخش محصولات غذایی محصولات لبنی همچون پودر آب پنیر، کشک و پنیر، میوه و سبزیجاتی همچون سیب زمینی، فلفل، هندوانه، زردآلو، هلو، سیب و آلبالو و همچنین کالاهای اساسی همچون گندم و شکر مشمول افزایش تعرفه واردات شده اند. پاکستان در زمینه محصولات غذایی دارای تولیدات گسترده ای است و قصد دارد از طریق افزایش تعرفه واردات از تولیدات داخلی حمایت نماید.

محصولات آرایشی بهداشتی همچون انواع عطر و ابزار آلات آرایشی نیز با افزایش قابل توجه تعرفه واردات مواجه شده اند. این محصولات جزء کالاهای لوکس و غیر ضروری هستند و به همین دلیل دولت پاکستان تعرفه واردات آن ها را افزایش داده است.

به طور کلی بخشی از اقلام لیست دولت پاکستان محصولات مصرفی و لوکس هستند که عدم واردات آن ها مشکلی برای اقتصاد این کشور ایجاد نمی کند و بخشی از آن ها نیز دارای مشابه داخلی هستند و افزایش تعرفه آن ها شرایط را برای افزایش تولید داخلی فراهم می کند.

منابع حاصل از تعرفه واردات به صادرکنندگان اختصاص می یابد

با افزایش تعرفه واردات محصولات غیر ضروری به طور طبیعی قیمت آن ها در بازار داخلی افزایش خواهد یافت. اما در مقابل این اقدام دولت موجب می شود شرایط برای مدیریت واردات و همچنین رونق تولیدات داخلی فراهم شود.

از طرف دیگر دولت پاکستان در اقدامی قابل توجه اعلام کرده است قصد ندارد منابع حاصل از افزایش تعرفه واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری را به خزانه واریز نماید؛ بلکه این منابع را به صادرکنندگان پاکستانی اختصاص می دهد تا در عین کاهش واردات، بر صادرات این کشور نیز افزوده شود.

حمایت از صادرکنندگان از طریق اخذ تعرفه از واردات، اقدامی مناسب از سوی دولت پاکستان محسوب می شود و انتظار می رود در سال مالی آینده اثرات قابل توجهی بر بهبود تراز تجاری این کشور داشته باشد.

منبع: داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.