۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۲۲۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴ دسته: کشاورزی
۰

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران با بیان اینکه عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم می تواند خودکفایی در تولید این محصول را با تهدید روبرو کند، گفت: ملاک تعیین قیمت برای گندم کاران فقط متن صریح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی است و باید قیمت گندم در سال آینده به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد اعلام نشدن قیمت گندم توسط دولت بیان داشت: اعلام نشدن قیمت باعث آسیب جدی به تولید گندم خواهد شد.

این کارشناس بخش گندم تصریح کرد: طبق قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، دولت بایستی قیمت گندم را بنابر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و در اول مهرماه اعلام کند.

وی گفت: متاسفانه دولت در دو سال گذشته به قانون خرید تضمینی گندم عمل نکرده و نمایندگان مجلس نیز در قبال بی قانونی دولت هیچ اقدامی انجام نداده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

تجربه از دست دادن خودکفایی گندم سرلوحه ی برنامه ریزی آینده باشد

ایمانی اظهار داشت: بنیاد توانمندسازی گندم کاران از ماه ها قبل با رئیس مجلس، رئیس کمیسیون های اقتصادی و کشاورزی مجلس و وزیر جهاد کشاورزی در مورد تعیین و اعلام قیمت گندم مکاتبه داشته اما فعلا نتیجه ای نداشته است.

نماینده کشاورزان گندم کار گفت: متاسفانه سال ۸۴ نیز با سیاست غلط مسئولین و عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی خودکفایی در تولید گندم را از دست دادیم.

وی افزود: در برهه ی فعلی و شرایط تحریمی نیز نباید امنیت غذایی را به خطر انداخته و با اجرا نکردن قانون خرید تضمینی گندم باعث کاهش تولید گندم شد.

قیمت گندم طبق قانون و متناسب با نرخ تورم افزایش یابد

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در مورد اظهارات ضد و نقیض رئیس و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تعیین میزان نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده هم گفت: ملاک تعیین قیمت برای گندم کاران فقط متن صریح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی است.

وی تصریح کرد: طبق قانون بایستی قیمت گندم هر ساله حداقل به میزان نرخ تورم افزایش داشته باشد و از آنجایی که سال گذشته نیز این مورد رعایت نشده است در سال جاری حتما باید اجرایی شود.

ایمانی اظهار داشت: در صورتیکه قیمت گندم متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند، در سال های آتی نیز شاهد خودکفایی تولید گندم خواهیم بود.

قیمت گندم خارجی به هیچ وجه ارزان تر از گندم داخلی نیست

این کارشناس کشاورزی در بخش دیگر گفتگوی خود با مسیر اقتصاد در مورد اظهارات برخی سودجویان مبنی بر کم بودن قیمت گندم جهانی هم گفت: طبق بررسی هایی که انجام شده است قیمت خرید گندم از سایر کشورها حتی بیشتر از قیمت تضمینی گندم داخلی خواهد بود.

وی تاکید کرد: تمام کشورهای تولید کننده گندم یارانه های پنهان و آشکار برای حمایت از تولید داخلی خود دارند و خرید گندم خارجی ظلم به کشاورزان داخلی خواهد بود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.