۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۵۴۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

مرکز تحلیلی روسیه یکی از بهترین اتاق فکرهای جهان است که با ارائه گزارش های کاربردی، به دولت این کشور در مسیر پیشرفت کمک می‌کند. این نهاد سابقه ای بیش از ۵۸ سال دارد و در حوزه هایی همچون انرژی، حمل و نقل، بانکداری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، محیط زیست و مسائل اجتماعی فعالیت می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد «مرکز تحلیلی روسیه»[۱] یک نهاد فعال در حوزه سیاست گذاری در کشور روسیه است که به تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی می پردازد. این سازمان به عنوان نهادی علمی و تخصصی در حوزه هایی همچون صنعت، مالی، انرژی، حفاظت از محیط زیست، برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت پروژه، توسعه منطقه ای، آموزش و پرورش و نوآوری گزارش های تحلیلی و تخصصی را به دولت ارائه می دهد.

سابقه تأسیس مرکز تحلیلی روسیه به سال ۱۹۵۹ میلادی باز می گردد. این سازمان در ابتدا به عنوان اولین مرکز علمی تأسیس شد و در حال حاضر سابقه ای ۵۸ ساله دارد. در سال ۲۰۰۵ تغییراتی در این سازمان ایجاد شد از آن زمان به بعد به عنوان مرکز تحلیلی روسیه فعالیت می کند.

همکاری با مراکز علمی با هدف تولید گزارشات کاربردی

مرکز تحلیلی روسیه برای ایجاد مشارکت با مراکز علمی همچون دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی، در سراسر جهان برای تهیه یادداشت ها و گزارشات کاربردی در زمینه سیاست گذاری در دولت، همکاری می کند.

طبق گزارشی که توسط مرکز رتبه بندی اتاق های فکر در دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا منتشر شده است، مرکز تحلیلی روسیه در بین بهترین اتاق های فکر در دنیا قرار گرفته است. این مرکز در بین ۶۹۰۰ اتاق فکر در ۱۸۲ کشور جهان رتبه ۱۷ را کسب کرده است.

اهداف و وظایف مرکز تحلیلی روسیه

هدف این مرکز تحلیلی تهیه و تدوین سیاست های اقتصادی، اصلاحات اقتصادی، تحلیل مسائل و مشکلات کشور، بررسی مفاهیم و روش های رسیدن به توسعه اقتصادی اجتماعی و ارائه پیش بینی کوتاه مدت و بلند مدت در این حوزه ها است.

یکی از وظایف این مرکز از سال ۲۰۰۸ نظارت بر اجرای دستورالعمل ها، برنامه ها و پروژه های کمیسیون دولتی زیر نظر رئیس جمهور است. این مرکز پیش بینی های راهبردی کوتاه مدت و بلند مدت خود را در مسائل اقتصادی اجتماعی کشور انجام می دهد و اثرات احتمالی برنامه ها و پروژه ها را در توسعه کشور با استفاده از تجربه های بین المللی بررسی و تحلیل  می کند.

ارائه پیشنهادهای سیاست گذاری در حوزه های اقتصادی و اجتماعی

این مرکز به طور خاص در موضوعات سوخت و انرژی، بهره وری انرژی، بازارهای مالی و بانکداری، اقتصاد حمل و نقل، برنامه های سازمان تجارت جهانی، صنعت فلزات، مسکن و خدمات عمومی، مقررات زمین و ملک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از منابع طبیعی حفاظت از محیط زیست و اقتصاد سبز، به تحقیق و بررسی می پردازد.

مرکز تحلیلی روسیه با برگزاری میزگردهای کارشناسی، سمینار و غیره با دعوت از نخبگان از مناطق مختلف روسیه، سازمان های ملی و بین المللی و مراکز تحقیق و توسعه، گزارش های تحلیلی را تهیه و تدوین می کند و آن را در اختیار دولت روسیه قرار می دهد.

نکته مهمی که در این مرکز و برنامه های آن بیان می شود نتیجه گرایی آن است؛ به این معنی که با تمرکز بر پیشرفت در آینده نزدیک شدن زمان نتیجه برنامه های خود را تعیین می کند و برای به نتیجه رسیده آن ها تلاش می کند.

مرکز تحلیلی روسیه از دهه گذشته تاکنون با برگزاری ۶۰ کارگاه ، کنفرانس، انجمن بین المللی، سخنرانی و میزگرد کارشناسی با ۲۰۰۰ شرکت کننده باعث اثر گذاری بیشتر برنامه های خود در روسیه شده است.

حوزه فعالیت ها و تعداد برنامه های مرکز تحلیلی روسیه

در نمودارهای زیر تعداد پروژه های انجام شده توسط مرکز تحلیلی روسیه در حوزه های مختلف، در ۴ فصل سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داده شده است.

این مرکز با حمایت دولت در زمینه هایی همچون برنامه های نوآورانه،‌ مدیریت استراتژیک در مناطق مختلف کشور و برنامه ریزی برای قشرهای مختلف مردم، به منظور توسعه آینده کشور در قالب چشم انداز ۲۰۴۰ فعالیت می کند.

پینوشت:

[۱] Analytical Center for the Government of the Russian Federation

منبع: گزارش مرکز تحلیل روسیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.