۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۴۷۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶ دسته: پول و بانک
۰

شرکت هواپیمایی امارات قصد دارد یک میلیارد دلار از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی یا صکوک تأمین مالی نماید. پیش از این نیز این شرکت ۹۱۳ میلیون دلار از این طریق تأمین مالی کرده بود.

به گزارش مسیر اقتصاد هواپیمایی امارات (Emirates Airlines)، بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان بر اساس تعداد مسافران بین المللی، قصد دارد از طریق فروش صکوک یا اوراق مالی اسلامی یک میلیارد دلار تأمین مالی نماید. برای این منظور شرکت هواپیمایی امارات در حال مذاکره با بانک های جهانی است.

بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی امارات، انتشار این اوراق برای نیمه اول سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی شده است.

این شرکت که متعلق به دولت دبی است، به همراه لیستی از تامین کنندگان مالی منطقه خلیج فارس، به دنبال تامین سرمایه از بازارهای بین المللی هستند. آن ها قصد دارند قبل از افزایش نرخ بهره در ایالات متحده که منجر به افزایش هزینه های تامین مالی می شود، این اقدام را انجام دهند.

اوراق مالی بین المللی نسبت به تامین مالی از بانک های محلی و منطقه از محبوبیت بیشتری برخوردار است زیرا پایین بودن قیمت نفت، توانایی بانک های محلی برای عرضه کلان اوراق مالی و اعطای وام را کاهش داده است.

انتشار اوراق مالی در بازارهای جهانی یکی از روش های معمول هواپیمایی امارات برای تأمین مالی محسوب می شود. این شرکت هواپیمایی  دبی را به قطبی برای حمل و نقل بین قاره ای میان ایالات متحده، اروپا و آسیا تبدیل نموده است.

ایجاد تنوع در منابع تأمین مالی یکی دیگر از دلایل شرکت هواپیمایی امارات، به منظور تامین مالی از طریق صکوک است. در همین زمینه سخنگوی این شرکت گفت: هواپیمایی امارات درصدد ایجاد تنوع در منابع تامین مالی است که شامل وام بانکی، تامین مالی اسلامی، صکوک و  … می شود.

همکاری کشور های غیر مسلمان جهت ضمانت و انتشار اوراق مالی اسلامی

کشورهای عرب صادرکننده نفت خلیج فارس، جهت پوشش کسری بودجه کشورشان به سمت تامین مالی از بازار اوراق بین المللی در سال ۲۰۱۷ حرکت کرده اند. کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت خام دلیل اصلی این کشورها برای تأمین مالی از بازارهای جهانی اوراق مالی بوده است.

در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، عربستان سعودی با ۲۱.۵ میلیارد دلار بزرگترین تأمین مالی را از طریق انتشار صکوک و دیگر اوراق تامین مالی انجام داده است. پس از آن امارات و کویت به ترتیب با ۱۰ و ۸ میلیارد دلار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت هواپیمایی امارات، ۹۱۳ میلیون دلار را از طریق صکوک با بازپرداخت ۱۰ ساله، جهت تامین مالی منتشر کرده بود.

این اوراق مالی اسلامی که توسط اداره مالی صادرات انگلستان تضمین شده بود، جهت خرید چهار ایرباس A380-800 که بزرگترین هواپیمای مسافری جهان است، مورد استفاده قرار گرفته بود.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.