۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۱۹۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

هیئت رسیدگی به شکایات سازمان تجارت جهانی بار دیگر به سود آمریکا و علیه کشور چین رأی داد؛ کشور چین ۲۰ روز برای پایین آوردن تعرفه واردات جوجه گوشتی از آمریکا مهلت دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال ۲۰۱۰ میلادی کشور چین به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی جوجه گوشتی، در برابر واردات این محصولات از کشور آمریکا، تعرفه واردات آن را ۱۳۵ درصد افزایش داد.

بر اساس اعلام دولت چین در آن زمان، ۱۰۵ درصد تعرفه واردات ضد یارانه ای و ۳۰ درصد تعرفه واردات ضد دامپینگ بر واردات جوجه گوشتی در نظر گرفته شد.

درپی این اقدام دولت چین، کشور آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی شکایتی را در سازمان تجارت جهانی علیه این کشور مطرح نمود.

کشور چین در سال ۲۰۱۴ و درپی بررسی پرونده در سازمان تجارت جهانی، تعرفه واردات جوجه گوشتی از آمریکا را مجموعا به ۷۸ درصد کاهش داد. اما مسئولان آمریکایی به این میزان کاهش راضی نشدند و بار دیگر از چین در سازمان تجارت جهانی شکایت کردند.

در طول هفته گذشته جلسه پایانی بررسی شکایت دوم آمریکا از افزایش تعرفه واردات جوجه گوشتی در چین، در هیئت رسیدگی به شکایات سازمان تجارت جهانی برگزار شد و رأی نهایی بار دیگر به سود کشور آمریکا صادر شد.

بر اساس رأی سازمان تجارت جهانی کشور چین ۲۰ روز فرصت دارد تا تعرفه واردات جوجه گوشتی از آمریکا را بار دیگر پایین بیاورد. گرچه در مرحله کنونی کشور چین در فرصت ۲۰ روزه خود می تواند درخواست تجدید نظر نماید و روند رسیدگی به شکایت را بیش از پیش طولانی نماید.

رأی سازمان تجارت جهانی علیه چین نشان می دهد این کشور نتوانسته است از ابزار افزایش تعرفه به منظور مدیریت واردات استفاده نماید.

نکته جالب توجه این شکایت آن است که کشور چین به بهانه حمایت های دولتی علیه واردات جوجه گوشتی از آمریکا تعرفه ضد دامپینگ وضع نموده است؛ اما با رأی مخالفت سازمان تجارت جهانی مواجه شده است.

این در حالیست که کشور آمریکا بارها همین سیاست ها را علیه محصولات کشورهای مختلف و به طور خاص کشور چین اعمال نموده است اما سازمان تجارت جهانی نتوانسته است از اعمال این سیاست جلوگیری نماید.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.