۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۱۴۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

توسعه بیشتر مناطق کمتر توسعه یافته ترکیه، یکی از مهم ترین مأموریت های وزارت توسعه این کشور است. این وزارتخانه برای این منظور بیش از ۱۰۰ دفتر راه اندازی نموده و ده ها برنامه بزرگ ملی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت توسعه ترکیه رویکردی چندجانبه در زمینه پیشرفت مد نظر قرار داده است و برنامه های توسعه ای این کشور را با توجه به مواردی همچون شرایط آب و هوایی و ظرفیت های هر یک از مناطق ترکیه تدوین و اجرا می نماید.

این وزارتخانه برنامه هایی را با هدف تقویت تولید و توان رقابتی و ایجاد پویایی در مناطق کمتر توسعه یافته ترکیه، در دستور کار قرار داده است.

در این راستا وزارت توسعه ترکیه با اتکا به حداکثر استفاده از ظرفیت منابع انسانی هر منطقه،‌ تأکید برتوزیع درآمد منصفانه، اولویت دادن به کارآفرینان منطقه ای،‌ هنرمندان و پیش بینی منابع انسانی باعث افزایش توان رقابتی این مناطق  می شود.

توسعه مناطق شرقی مأموریت مهم وزارت توسعه ترکیه

یکی از برنامه های مهم وزارت توسعه ترکیه توسعه مناطق شرقی این کشور است و برای این منظور چهار اداره مخصوص ۴ منطقه کمتر توسعه یافته ترکیه تأسیس شده اند. اداره توسعه منطقه ای جنوب شرقی، اداره توسعه منطقه ای شرق، اداره توسعه مناطق دریای سیاه و اداره توسعه منطقه قونیه این ۴ اداره در وزارت توسعه ترکیه هستند.

این مراکز به منظور حمایت از توسعه سریع مناطق مدنظر، تحقق سرمایه گذاری و ارائه خدمات مربوط به برنامه ریزی،‌ زیر ساخت، صدور مجوز مسکن،‌ صنعت،‌ معدن، انرژی و حمل و نقل است. علاوه بر این مرکز توسعه منطقه ای جنوب شرقی مسئولیت بهبود سطح کیفی و کمی آموزش و تحصیل ساکنان این منطقه را نیز به عهده دارد.

اهداف این مراکز تحقیق، برنامه ریزی، طراحی پروژه ها، نظارت و ارزیابی بر سرمایه گذاری های منطقه ای است و این برنامه ها با هدف تسریع توسعه این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

دفاتر وزارت توسعه ترکیه در ۸۱ استان ترکیه

وزارت توسعه ترکیه در ۸۱ استان این کشور مراکزی را راه اندازی نموده است که به بررسی وضعیت توسعه اقتصادی و ارائه راهکار می پردازند.

وزارت توسعه ترکیه در راستای تحول و پیشرفت این کشور، ۲۶ سازمان توسعه منطقه ای و محلی را راه اندازی می کند. این مراکز به منظور هماهنگی با وزارتخانه تأسیس شده اند. در کنار این ادارات در تمام ۸۱ استان ترکیه ادارات حمایت از سرمایه گذاری نیز وجود دارد.

مهم ترین برنامه ها و پروژ ه‌های تحت نظر وزارت توسعه ترکیه

وزارت توسعه ترکیه برنامه ها و پروژه های متعددی را در دستور کار دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

مرکز مالی بین المللی استانبول[۱]

برنامه مرکز مالی بین المللی استانبول یا IFC، توسط وزارت توسعه ترکیه تهیه شده است و هدف آن تبدیل شهر استانبول به یک مرکز مالی منطقه ای و در نهایت یک مرکز مالی جهانی است.

در این برنامه، اقدامات زیر به عنوان اولویت مد نظر قرار گرفته است: ایجاد یک زیرساخت قانونی با توجه به استانداردهای بین المللی،‌ افزایش تنوع محصولات و خدمات مالی، طراحی یک سیستم مالی ساده و مؤثر، بهبود چارچوب های نظارتی و اقداماتی نظیر این موارد.

برنامه حمایت اجتماعی[۲]

این برنامه به عنوان یک برنامه توسعه اجتماعی به منظور رفع مشکلات مهاجرت،‌فقر و بیکاری در نظر گرفته شده است. اهداف این برنامه عبارت است از: ایجاد اشتغال، افزایش مشارکت گروه های محروم جامعه در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و تشویق کودکان جوانان و زنان برای شرکت در فعالیت های فرهنگی هنری و ورزشی.

پروژه آب آشامیدنی و زیرسازی فاضلاب[۳]

یکی دیگر از برنامه های وزارت توسعه ترکیه برنامه لوله کشی برای آب آشامیدنی و تأسیس زیر ساخت های فاضلاب شهری و روستایی است که برای مناطق ترکیه با ۲۵ هزار نفر جمعیت یا کمتر در نظر گرفته شده است. با اینحال دیگر مناطق نیز می توانند با گرفتن وام های با سود مناسب از ایل بانک ترکیه، اقدامات مربوطه در این راستا را عملی نمایند.

پروژه ی حمایت از زیرساخت های روستایی[۴]

پروژه ی دیگری که توسط وزارت توسعه ترکیه تهیه و حمایت شده، پروژه کویدس است. این پروژه با هدف رفع مشکلات روستایی مربوط به آب آشامینی و ساخت جاده در ۵۱ استان ترکیه، به غیر از شهرهای بزرگ، اجرا می شود.

در این پروژه تعمیر جاده های آسیب دیده روستایی و آسفالت آن همراه با لوله کشی آب آشامیدنی به روستاها و مناطق مسکونی اطراف آن که دسترسی کمی به‌ آب آشامیدنی داشتند در دستور کار قرار گرفت.

برنامه حمایت از رشد شهری[۵]

هدف این برنامه حمایت از مراکز شهری و تفریحی است که در مناطق کمتر توسعه یافته قرار گرفته اند. در حال حاضر چندین استان ترکیه زیر پوشش این برنامه قرار دارند. محور اصلی این برنامه بهبود ظرفیت های گردشگری و دیده شدن آثار تاریخی شهرهای ترکیه در سطح ملی و بین المللی است.

برنامه حمایت از زیرساخت های تحقیقاتی[۶]

وزارت توسعه ترکیه از ایجاد مراکز پژوهشی در دانشگاه ها و نهادهای عمومی و توسعه ظرفیت های آن حمایت می کند. هدف از این برنامه توسعه منابع انسانی در این بخش، مشارکت دانشگاه و صنعت در بخش های علمی و آزمایشگاهی و گسترش زیرساخت های پژوهشی است.

استراتژی جامعه اطلاعات[۷]

هدف از این بخش کارآفرینی و افزایش اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که این برنامه مستلزم مشارکت همه بخش های دولتی، خصوصی و همین طور سازمان های مردم نهاد است.

این وزارتخانه تلاش می کند تا با ایجاد رفاه اقتصادی و توسعه پایدار موجب تضمین عدالت اجتماعی و محیط زیستی پاک شود. این وزارت خانه بر همکاری بین موسسات خصوصی و سازمان های غیر دولتی در این زمینه تأکید می کند.

وزارت توسعه ترکیه برنامه های خود را به نحوی تدوین می کند که افراد کم درآمد و محروم جامعه بتوانند در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نقش مولدی را ایفا کنند.

پینوشت:

[۱] (Istanbul International Financial Center (IFC

[۲] (Social Support Program (SODES

[۳] (Drinking Water and Sewerage Infrastructure Project (SUKAP

[۴] (Project for Supporting the Infrastructure of Villages (KÖYDES

[۵] Growth Poles Support Program

[۶] Research Infrastructure Support Program

[۷] Information Society Strategy

منبع: گزارش دهمین برنامه وزارت توسعه ترکیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.