۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۹۶۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

وزارت توسعه ترکیه با یک نگاه بلندمدت و با رویکرد ایجاد تعادل در بخش های مختلف کشور، به تدوین انواع برنامه های توسعه ای سالانه، میان مدت و بلند مدت در این کشور می پردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مسیر اقتصاد وزارت توسعه ترکیه برنامه دهم توسعه این کشور را در تاریخ ۲ جولای ۲۰۱۳ با همکاری تمام نهادهای دولتی مربوطه تهیه و تدوین کرد. در تهیه این برنامه ۶۶ کمیته تخصصی و تیم های کارشناسی که شامل ۳۰۰۰ استاد دانشگاه، کارشناس بخش عمومی، خصوصی و نمایندگان سازمان های غیر دولتی هستند، مشارکت کرده اند.

برنامه های توسعه ای وزارت توسعه ترکیه

وزارت توسعه ترکیه در سه قالب برنامه های بلندمدت، میان مدت و سالانه به تدوین برنامه های توسعه ای این کشور می پردازد. در ادامه به اقدامات این وزارتخانه در هرکدام از سه این محور اشاره می شود.

تدوین برنامه دهم توسعه با هدف توسعه پایدار در چهار محور

اهداف این برنامه بهبود رفاه اجتماعی،‌ افزایش استانداردهای زندگی، حصول از حاکمیت قانون اساسی و یک زندگی آرام و امن عنوان شده است. در برنامه تدوین شده این وزراتخانه برای ترکیه اولویت اصلی انتقال ثروت و درآمد به طور مساوی به همه بخش های جامعه استد.

سند توسعه دهم ترکیه شامل ۲۵ برنامه است که هدف اصلی آن تحول و پیشرفت عنوان شده است. در جدول زیر عناوین برنامه های این سند توسعه ای آورده شده است:

برنامه های میان مدت برای توسعه

برنامه های میان مدت وزارت توسعه ترکیه با هدف دستیابی به استراتژی های تعیین شده در سند توسعه است. این برنامه ها در واقع یک خطی مشی و نقشه راه برای هدایت سیاست های بخش عمومی و تخصیص منابع است.

برنامه های میان مدت برای یک دوره سه ساله آماده می شود و هرساله با توجه به نتایج آن و تغییر شرایط کشور، در چارچوب ها و بندهای آن تجدید نظر می شود.

برنامه های سالانه وزارت توسعه ترکیه

برنامه های سالانه توسعه این وزارخانه با توجه به سیاست های کلی که در برنامه های توسعه تدوین می شود به صورت سالانه اجرا می شود. در واقع این برنامه ها اهداف و سیاست های که باید در هر سال پیگیری شود را تعیین می کند.

برنامه های سالانه توسط شورای برنامه ریزی و وزیران تأیید می شود. همچنین بودجه و برنامه های کاری سازمان های دولتی باید با اهداف و سیاست های برنامه های توسعه سالانه سازگار باشد. علاوه بر این برنامه های سالانه از طریق گزارشات این وزارتخانه نظارت و ارزیابی می شود.

برنامه های سرمایه گذاری

این برنامه ها در ترکیه به منظور سرمایه گذاری در بخش های زیر صورت می گیرد:

۱- موسسات دولتی ۲- شرکت های اقتصادی دولتی ۳- موسساتی با تنخواه گردان ۴- نهاد های امنیتی اجتماعی ۵- ایل بانک[۱] ترکیه ۶- موسساتی که در حوزه خصوصی سازی مشغول به کار هستند.

برنامه های سرمایه گذاری با حفظ تعادل در بخش های مختف جامعه و اولویت های منطقه ای تدوین می شود. این برنامه ها توسط وزرات توسعه ترکیه و مطابق با قانون بودجه دولت تهیه می شود.

برنامه های اقتصادی

یکی از برنامه های که وزارت توسعه ترکیه در تدوین آن نقش مهمی دارد، تدوین برنامه های اقتصادی است. ترکیه به عنوان یکی از کشورهای کاندید عضویت در اتحادیه اروپا این برنامه های اقتصادی را به جهت پیوستن به اتحادیه اروپا انجام می دهد. این برنامه ها شامل اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجتماعی است که به صورت سه ساله انجام می شود.

پینوشت:

[۱] İlbank

منبع: گزارش وزارت توسعه ترکیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.