۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۸۷۷ ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

چین برای تقویت جایگاه خود در سودان مدل اقتصادی منحصر به فردی را مورد استفاده قرار داده است؛ به طوریکه برخلاف کشورهای استعمارگر غربی، شرایط را برای توسعه همه جانبه و پایدار این کشور فراهم نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر کشور چین از طریق اجرای پروژه های عمرانی و توسعه ای نفوذ قابل توجهی در کشورهای آفریقایی داشته است.

نشانه های بارز حضور چین در سودان

یکی از کشورهای آفریقایی که در طول سال های اخیر همکاری اقتصادی و تجاری گسترده ای با کشور چین داشته است و پروژه های متعددی از سوی شرکت های چینی در آن به انجام رسیده، کشور سودان است.

امروزه به سادگی می توان در جای جای کشور سودان مظاهر حضور کشور چین در سودان را یافت. بناهای بزرگ و معروفی همچون ساختمان دوستی در خارطوم توسط شرکت های چینی ساخته شده است. پروژه های زیرساختی بزرگی مانند سد مرو نیز از سوی شرکت های چینی انجام گرفته است.

نگاه مثبت مردم و دولتمردان سودانی به حضور چین

در طول سال های اخیر و با گسترش نفوذ چین در کشورهای آفریقایی، رسانه ها و دولت مردان کشورهای غربی همواره کشور چین را به استعمار نوین در قاره آفریقا متهم نموده اند و به کشورهای آفریقایی هشدار داده اند تا از نفوذ بیشتر چین جلوگیری نمایند.

با اینحال در کشور سودان نهادهای دولتی، نخبگان اجتماعی و مردم عادی همواره نگاه مثبتی به حضور چین و مشارکت با شرکت های چینی داشته اند.

همکاری اقتصادی بدون «پیوست سیاسی»

روابط کشور چین با سودان از منظر سابقه با دیگر کشورهای آفریقایی تمایزهایی دارد. کشور سودان از سال ها قبل تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته است و کشورهای غربی نیز روابط مناسبی با این کشور نداشته اند. در مقابل کشور چین با ارائه برنامه ای با نام «برنامه چینی» در دهه های گذشته همکاری سازنده ای با کشور سودان برقرار نموده است.

رویکرد چین در تعامل اقتصادی با سودان به اذعان دولت مردان این کشور بدون حاشیه های سیاسی بوده است. ساخت پروژه های زیرساختی گسترده و در ابعاد بزرگ از جمله ریل، جاده و پل، ساخت پالایشگاه و اجرای پروژه های کارخانه ای از جمله مشارکت های اقتصادی چین در سودان بوده است که اجرای آن ها هیچ «پیوست سیاسی» که از سوی چین به سودان تحمیل شود در پی نداشته است.

مشارکت چین در توسعه زنجیره تولید در سودان

علاوه بر این کشور در طول سال های اخیر کشور برخلاف روال معمول کشورهای استعمارگر، در اجرای پروژه های تکمیلی و تکمیل زنجیره تولید در داخل کشور سودان نیز مشارکت نموده است. اجرای این پروژه ها می تواند در بلندمدت پایداری اقتصادی را برای کشور سودان تضمین نماید.

سرمایه گذاری چین در سودان تنها به حوزه نفت و گاز محدود نشده است. چین در طیف گسترده ای در صنایع کشور سودان سرمایه گذاری نموده تا از وابستگی این کشور به منابع نفتی بکاهد.

حتی در حوزه صنعت نفت نیز همکاری چین با سودان به توسعه استخراج نفت و صادرات آن محدود نشده است. در طول سال های اخیر شرکت های چینی پروژه های مشترکی با شرکت های سودانی به منظور انتقال فناوری استخراج و انتقال نفت و توسعه زنجیره های پایین دستی بخش نفت به انجام رسانده اند.

فرآوری گسترده نفت خام سودان با همکاری چین

در حال حاضر کشور سودان برخلاف بسیاری از کشورهای آفریقایی تنها به صادرات نفت خام متکی نیست و توانسته است بخشی از نفت تولیدی را در داخل کشور فرآوری نماید. در طول سال های اخیر همکاری شرکت های چینی موجب شده است شرکت پالایش خارطوم به مایه افتخاری ملی برای کشور سودان تبدیل گردد.

پالایشگاه های سودانی در حال حاضر ظرفیت سالانه ۴.۵ میلیون تن فراوری نفت خام را دارند که نه تنها تمامی نیاز داخلی را پوشش می دهد و این کشور را از واردات محصولات پالایشگاهی بی نیاز نموده است، بلکه موجبات صادرات این محصولات را نیز فراهم نموده است.

نفوذ چین در آفریقا با مدل اقتصادی منحصر به فرد

عملکرد چین در کشورهای آفریقایی و به طور خاص کشور سودان نشان می دهد این کشور توانسته است در دهه های اخیر یک مدل اقتصادی جدید را در همکاری با کشورهای آفریقایی بنیان گذاری نماید.

اما همکاری چین با سودان به بخش های اقتصادی محدود نشده است و در زمینه های اجتماعی و فرهنگی نیز همکاری های گسترده ای بین دو کشور برقرار شده است. راه اندازی کلاس های آموزشی و مشاوره ای، جذب دانشجو و دیگر همکاری های فرهنگی نیز از جمله بخش های مدل نفوذ چین در کشورهای آفریقایی است

منبع: گلوبال تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.