۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۶۹۲ ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ دسته: تولید
۰

حسینی کیا عضو کمیسیون صنابع مجلس با بیان اینکه واردات قطعات موجب بیکاری کارگران ایرانی می شود، گفت: مقرر شد واردات قطعاتی که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید داخل دارند، ممنوع شود.

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از آمار بالای واردات قطعات منفصله خودرو به کشور گفت: در جلساتی که کمیسیون صنایع مجلس با قطعه سازان و خودروسازان برگزار کرد، بنا بر این شد که تعامل بیشتری برای استفاده از ظرفیت تولیدات داخلی در صنعت قطعه سازی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه واردات قطعات خودروی بی کیفیت در راستای منافع ملی نیست، گفت: در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و به منظور حمایت از تولید داخل بایستی در واردات قطعات خودرو محدودیت ایجاد گردد.

واردات قطعات بی کیفیت خودرو موجب کاهش خودروهای داخلی شده است

حسینی کیا ادامه داد: در جلساتی که کمیسیون صنایع با وزیر صنعت برگزار کرد، مقرر شد واردات قطعاتی که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید داخل دارند، ممنوع شود.

وی با بیان اینکه واردات قطعات توسط خودروسازان منجر به کاهش اشتغال در صنعت قطعه سازی و بیکاری کارگر ایرانی شده است، گفت: با واردات قطعات بی کیفیت خودرو، به تولید کشور صدمات بزرگی وارد شده و کیفیت خودروهای ساخت داخل نیز کاهش یافته است.

تقویت سیستم های نظارتی منجر به کاهش واردات قطعات خودرو خواهد شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تقویت سیستم های نظارتی و نظارت دقیق بر واردات قطعات خودرو، روند واردات کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم کرمانشاه ادامه داد: در کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی مجلس برای حمایت از کالاهای تولید داخل و محدودیت واردات کالاهای خارجی قانونی در دستور کار قرار گرفته است که با اعمال آن شاهد رونق تولید داخل و محدود شدن واردات بی رویه قطعات خودروی بی کیفیت خواهیم بود.

گفتنی است در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته آن تولید در صنعت قطعه سازی ۲۰ درصد افزایش یافته و روند رو به رشدی داشته است، با این حال واردات قطعات خودرو نیز روند رو به رشدی داشته، بطوریکه طبق آمار ۹ ماهه اول امسال واردات قطعات خودرو در صدر جدول واردات کشور قرار گرفت. بر اساس صحبت های کارشناسان بین ۵۰ تا ۵۵ درصد از حجم بازار قطعات در اختیار قطعه ساز داخلی بوده و بایستی حجم بیشتری از بازار در اختیار قطعه ساز داخلی قرار گیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.