۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۳۱۳ ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

اقدام در راستای تبدیل نمودن یوآن به یک ارز مورد استفاده کشورها در ذخیره دارایی های خارجی، یکی از محورهای مد نظر چین برای مقابله با دلار آمریکاست. در راستای تحقق این هدف چین قصد دارد با دیگر ارزهای معتبر جهانی همکاری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر بدون شک دلار تنها ارز در جهان است که به عنوان ارز ذخیره از سوی دیگر کشورهای جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در این خصوص یک بحث جالب توجه نحوه ارتباط دلار با سایر ارزها در تثبیت جایگاه دلار است.

ارزش دلار در جهان با یک شاخص سنجیده می شود که نشان دادن ارزش فعلی دلار آمریکا نیست. با اینحال این شاخص در واقع از نرخ برابری دلار با چندین ارز تشکیل شده است. بنابراین در عمل نرخ برابری دلار در مقایسه با دیگر ارزهایی همچون یورو، پوند و ین معیار سنجش ارزش دلار است و ارزش دلار با همکاری این ارزها حفظ می شود.

تبدیل شدن به ارز ذخیره یکی از الزامات جهانی شدن یوآن

یکی از محورهای مبارزه یوآن با دلار آمریکا تبدیل شدن به ارز مورد استفاده کشورها در ذخیره دارایی های خارجی است و بسیار بعید و غیرقابل قبول به نظر می رسد که چینی ها بتوانند تنها با ارائه یوآن افزایش تبادلات یوآنی در جهان به رقابت با دلار آمریکا بپردازند.

در حالی که یوآن سهم خود را به عنوان یک ارز بین المللی تجاری در طول ۵ تا ۱۰ سال گذشته افزایش داده است، اما به سایر أشکال دارایی ها و همکاری ها نیز نیاز دارد تا خود را با پنج ارز اصلی دیگر در مرحله یکسانی قرار دهد.

به همین دلیل است که در حال حاضر بحث هایی در مورد شکل بالقوه ارتباط چین با پوند انگلیس و یورو و تشکیل یک همکاری برای کمک به بین المللی شدن آن ها وجود دارد.

یوآن با توجه به شرایط بی طرف، جایگزین مناسب سیستم دلاری آمریکا

یافتن راه هایی برای جلوگیری از قدرت آمریکا از طریق دلار در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است. راه حل های کلاسیکی مثل طلا، راه حل های تکنولوژیکی مثل بیت کوین و فناوری بلاک چین و برخی روش های دیگر در این مدت برای مقابله با قدرت دلار آمریکا مطرح شده و تا حدودی به کار برده شده اند.

در چنین شرایطی استفاده از یوآن چین در تبادلات خارجی یکی از راهکارهای جایگزین است. اشخاصی همچون تنبیه شدگان تحریمی، مقامات خارجی مضطرب و کشورهای منزوی شده به این روش نیز در کنار دیگر روش های وابستگی از دلار آمریکا توجه دارند.

ارزهای اروپایی جایگزینی مناسب برای دلار آمریکا نیستند

ارزهای کشورهای اروپایی جایگزین مناسبی برای استفاده به جای نظام پرداخت آمریکا محسوب نمی شوند. بانک های اصلی در منطقه یورو مثل انگلستان یا سوئیس با نظام تسویه دلاری در هم تنیده هستند و آن ها در هیچ کدام از چالش هایی که قدرتشان را نشانه گرفته است، شرکت نمی کنند.

همین امر در مورد دیگر بانک های داخلی انگلیسی که با دلار در ارتباط هستند نیز صادق است. ژاپنی ها نیز هرگز ایده استفاده از ین به عنوان ارز بین المللی را نپذیرفته اند.

بنابراین این توضیحات ما را به سمت یوآن چین هدایت می کند که به لحاظ نظامی مستقل است، دارای ذخایر خارجی و طلای زیاد است و علاوه بر این ها اقتصاد بزرگ و ظرفیت های تکنولوژیکی بسیاری دارد. هدف آشکار چین، تبدیل یوآن به ارز اصلی بین المللی یا دست کم جایگزینی آن با دلار در آسیا است.

راه اندازی نظام پرداخت مخصوص توسط چین برای جایگزینی با سیستم دلاری

چین حتی سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی(Cips) و حساب های تسویه دوجانبه برای استفاده با سایر بانک های مرکزی را نیز راه اندازی کرده است. به طور طبیعی کسانی که به دنبال جایگزین های نظام پرداخت آمریکا هستند به سمت ایده استفاده از یوآن و تسویه معاملات از طریق Cipsحرکت کرده اند.

بر اساس گزارش مؤسسه بین المللی پولی چین، Cips فعلی با تمرکزش بر روی پرداخت های فرامرزی در حساب های تجاری، به آن صورت نتوانسته در مقیاس بزرگ استفاده از یوآن را توسعه دهد و شرکت کنندگان و سایرین را جذب نماید.

اما چینی ها می دانند که راهی طولانی برای تبدیل شدن از یک نظام پرداخت اولیه و گران قیمت به یک نظام پرداخت کاملا بین المللی در پیش دارند و در این راستا نیز اقدامات لازم را انجام می دهند.

همکاری ارزی چین با انگلیس جهت پایان دادن به عمر توافقنامه برتون وودز

مؤسسه بین المللی پولی چین در گزارش خود ادامه می دهد که در حال حاضر وظیفه فوری، ساخت یک سیستم حقوقی برای نظام پرداخت بین المللی، بهبود برنامه های اضطراری برای اداره جریان خروجی و ورودی بیش از اندازه فرامرزی و برخی اقدامات دیگر است.

یکی از راه حل ها برای بین المللی شدن یوآن همکاری دوجانبه چین و انگلیس در مورد تجارت یورویی و یوآنی است. با توجه به اینکه بریتانیا در حال تقابل با ساختارهای مالی اتحادیه اروپا است، لذا نیاز به پیوستن به مشارکت های جدید دارد و ممکن است به همکاری با چین تمایل نشان دهد.

با توجه به اینکه در حال حاضر انگلیس عضو بانک توسعه و زیرساخت آسیایی نیز محسوب می شود، این ظرفیت وجود دارد که با ادغام ارزهای‌شان یک رقیب جدید و قدرتمند برای دلار ایجاد کنند. این یک بازی برد-برد برای انگلستان و چین است به طوریکه این دو کشور می توانند یک عصر جدیدی را ایجاد کنند که منجر به مرگ توافقنامه برتون وودز شود.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.