۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۹۰۰ ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ دسته: تولید
۰

در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل اعمال سیاست های حمایت گرایی از سوی دولت آمریکا، بیش از ۲ میلیون شغل جدید ایجاد شده است و درعین حال نرخ دستمزد کارگران نیز افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از شعارهای اصلی دونالد ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایجاد گسترده فرصت شغلی جدید از طریق حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است.

از این رو در سال جاری میلادی دولت آمریکا تلاش کرده است به روش های مختلفی شرایط را برای ایجاد فرصت های شغلی جدید فراهم نماید.

ایجاد ۲ میلیون شغل در یک سال رکوردی مناسب در اقتصاد آمریکا

اقتصادی کشور آمریکا در طول سال های اخیر وضعیت مناسبی داشته است اما در سال ۲۰۱۷ این کشور توانست بیش از ۲ میلیون شغل جدید ایجاد نماید.

در طول ۴ سال اخیر در اقتصاد آمریکا میزان اشتغال ایجاد شده بیش از ۲ میلیون شغل بوده است و میزان ایجاد شغل در این کشور روندی نزولی داشته است.

اما از طرف دیگر به نظر می رسد سیاست هایی که در سال جاری میلادی در کشور آمریکا اعمال شده است اثرگذاری قابل توجهی برای ایجاد فرصت های شغلی بیشتر داشته است و روند ایجاد اشتغال را دوباره به مدار صعودی بازگردانده است. به طوریکه روند ایجاد اشتغال جدید در ماه های پایانی سال سرعت بیشتری داشته است.

روند ایجاد اشتغال مثبت در اقتصاد آمریکا در حال حاضر به رکورد ۸۷ ماه متوالی رسیده است که بیشترین رکود در اقتصاد این کشور محسوب می شود.

کاهش نرخ بیکاری به کمترین میزان در ۱۷ سال

ایجاد بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی جدید در سال ۲۰۱۷ موجب شد میزان نرخ بیکاری در اقتصاد آمریکا به ۴.۱ درصد کاهش یابد که کمترین میزان در طول ۱۷ سال اخیر محسوب می شود.

تمامی کارشناسان حوزه اشتغال در اقتصاد آمریکا عملکرد دولت را در حوزه ایجاد اشتغال مثبت ارزیابی کرده اند. به طوریکه مسئله ایجاد اشتغال دستاوردی به مراتب مهم تر از افزایش قابل توجهی شاخص بورس های آمریکا در سال جاری عنوان شده است.

افزایش نرخ دستمزد کارگران آمریکایی

در سال ۲۰۱۷ میلادی نرخ تورم آمریکا تقریبا ناچیز بوده است اما با این وجود نرخ دستمزد کارگران به طور میانگین ۲.۵ درصد رشد داشته است که نشان از بهبود وضعیت کارگران آمریکایی دارد.

افزایش نرخ دستمزد از طرفی می تواند موجب کاهش ایجاد فرصت های شغلی شود اما سیاست های اعمال شده از سوی دولت آمریکا توانست در یک سال دو هدف ایجاد فرصت های شغلی گسترده و افزایش نرخ دستمزد را در کنار یکدیگر محقق نماید.

سهم بخش های مختلف از ایجاد فرصت های شغلی

در سال ۲۰۱۷ میلادی بخش های تولیدات کارخانه ای با ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی سهمی عمده در ایجاد اشتغال در آمریکا داشته اند. این بخش ها به طور ویژه ای مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هستند و دولت این کشور تلاش کرده است سیاست های ویژه را برای حمایت از این بخش در دستور کار قرار دهد.

بخش ساختمان با ۲۰۰ هزار فرصت شغلی، بخش خدمات رستوران ها با ۲۵۰ هزار فرصت شغلی و بخش سلامت با ۳۰۰ هزار فرصت شغلی دیگر بخش های سهیم در ایجاد ۲ میلیون فرصت شغلی در اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی بوده اند.

کاهش کارمندان پاره وقت با ایجاد فرصت های شغلی تمام وقت

در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۹.۱ میلیون نفر در آمریکا به دلیل نبود فرصت شغلی کامل، دارای شغل پاره وقت بودند. با اینحال با ایجاد فرصت های شغلی گسترده در طول سال های اخیر این میزان در حال حاضر به کمتر از ۵ میلیون نفر کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند انتظار می رود در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز با تداوم سیاست های حمایت گرایی دولت روند ایجاد فرصت های شغلی در کنار افزایش نرخ دستمزد کارگران آمریکایی ادامه داشته باشد.

منبع: سی ان ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.