۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۷۸۷ ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، تولید داخلی
۰

کشور هند ساختاری هدفمند برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در برابر واردات ارزان قیمت تشکیل داده است؛ این کشور از طریق افزایش هوشمندانه تعرفه واردات از تولیدکنندگان خود حمایت می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه های اخیر افزایش تعرفه واردات محصولات به طور گسترده مورد استفاده کشورهای جهان قرار گرفته است. دولت ها این اقدام را به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی در برابر محصولات وارداتی ارزان قیمت انجام می دهند.

راه اندازی نهاد مخصوص بررسی شکایت های تولیدکنندگان داخلی در هند

دولت هند نیز به مانند بسیاری از کشورهای جهان از ابزار افزایش تعرفه واردات در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی استفاده می کند. برای تحقق این هدف وزارت تجارت خارجی کشور هند یک نهاد مخصوص به منظور بررسی اثرگذاری سیاست های تجاری بر تولیدکنندگان داخلی ایجاد نموده است.

این نهاد «اداره کل امور دامپینگ و حمایت» نام دارد و ذیل وزارت تجارت خارجی هند فعالیت می کند. شرکت های تولیدکننده هندی می توانند موارد مورد نظر خود را با ارائه شکایت به این نهاد مطرح نمایند.

بر اساس آمار منتشر شده در کشور هند تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی این کشور بر بیش از ۹۸ کالای وارداتی تعرفه ضد دامپینگ وضع نموده است تا از تولیدکنندگان داخلی این محصولات در برابر واردات حمایت نماید.

محصولات شیمیایی جدیدترین نمونه افزایش تعرفه واردات در هند

بازار جهانی محصولات شیمیایی در ماه های اخیر دچار تحولات متعددی شده است و بسیاری از کشورهای به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی اقدام به افزایش تعرفه واردات و وضع تعرفه های ضد دامپینگ نموده اند.

در همین راستا کشور هند نیز اعلام کرده است زیان تولیدکنندگان داخلی محصولات شیمیایی از واردات ارزان قیمت محصولات چینی و ژاپنی را مورد بررسی قرار داده است و قصد دارد تعرفه واردات این محصولات را افزایش دهد.

طبق اعلام دولت هند بررسی زیان تولیدکنندگان داخلی محصولات شیمیایی از واردات ارزان قیمت درپی شکایت تولیدکنندگان داخلی این کشور به اداره کل دامپینگ و حمایت انجام شده است.

اداره کل دامپینگ و حمایت نیز مسئله زیان تولیدکنندگان محصولات شیمیایی را مورد بررسی قرار داده است و در نهایت افزایش تعرفه واردات را پیشنهاد داده است. رئیس این سازمان اعلام کرده است بررسی های انجام گرفته نشان از پایین بودن غیر عادی قیمت محصولات شیمیایی وارداتی از کشورهای چین و ژاپن دارد و این روند به ضرر تولیدکنندگان داخلی تمام شده است.

بر اساس اعلام دولت هند، این افزایش تعرفه واردات که از سوی وزارت تجارت خارجی هند پیشنهاد شده است، دست کم به مدت سه سال اجرایی خواهد شد.

افزایش واردات موجب تضعیف تولیدکنندگان داخلی شده است

بر اساس گزارشات اداره کل دامپینگ و حمایت هند در طول سال های اخیر افزایش واردات ارزان قیمت محصولات شیمیایی موجب تضعیف توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی شده است.

بر اساس آمار منتشر شده در طول سه سال اخیر میزان واردات محصولات شیمیایی کشور هند از ۲۴۷۰ تن به بیش از ۳۳۴۳ تن افزایش یافته است. این افزایش واردات درحال رخ داده است که تولیدکنندگان داخلی این محصولات با نرخ بازگشت سرمایه منفی در حال تولید هستند.

هماهنگی نهادهای دولتی هند در حمایت از تولیدکنندگان داخلی

اداره کل امور دامپینگ و حمایت هند اعلام کرده است افزایش تعرفه واردات می تواند به طور مؤثری به بهبود شرایط تولیدکنندگان داخلی منجر شود.

این درحالیست که وزارت اقتصاد کشور هند نیز از پیشنهاد اداره کل امور دامپینگ و حمایت استقبال کرده است و اجرایی شدن آن را خواستار شده است.

هند با وجود عضویت در سازمان تجارت جهانی از تولیدات داخلی حمایت می کند

کشور هند سال هاست که عضو سازمان تجارت جهانی شده است اما در عین حال از حمایت از تولیدات داخلی در برابر واردات ارزان قیمت دست نکشیده است.

از طرف دیگر مسئله دامپینگ یک عمل ضد تجارت محسوب می شود و از این رو وضع تعرفه ضد دامپینگ تحت شرایطی می تواند با قوانین سازمان تجارت جهانی مطابقت داشته باشد.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.