۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۴۲۰ ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت روسیه قصد دارد حضوری فعال در عرصه پول های الکترونیکی داشته باشد و با راه اندازی روبل الکترونیکی، تحریم های مالی و بانکی خارجی را بی اثر نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور رسمی اعلام کرده است دولت این کشور قصد دارد با استفاده از راه اندازی یک واحد پول الکترونیکی با نام «روبل الکترونیکی» تحریم های مالی اعمال شده بر بانک های این کشور را بی اثر نماید.

در حال حاضر استفاده از پول های الکترونیکی گسترش قابل توجهی در بین مردم جهان دارد و پول هایی همچون بیت کوین توانسته اند بخش زیادی از سرمایه های مردم را به خود جلب نمایند.

اما نکته قابل توجه درخصوص این پول های الکترونیکی فناوری بلاک چین است که در زیرساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از فناوری بلاک چین موجب می شود امکان تحریم نقل و انتقال پول از سوی کشورهای جهان بسیار بسیار محدود گردد.

روسیه نیز قصد دارد با استفاده از فناوری بلاک چین روبل الکترونیکی را راه اندازی نماید و از آن برای انجام تبادلات مالی خارجی استفاده نماید.

سرگی گلازوف مشاور اقتصادی ولادیمیر پوتین به تازگی در مصاحبه ای گفته است: «استفاده از فناوری بلاک چین می تواند در بی اثر کردن تحریم های مالی مؤثر باشد. روسیه می تواند با استفاده از این فناوری با هر شریک تجاری در سراسر جهان مبادلات مالی داشته باشد. از این رو حرکت به سمت استفاده از آن مزایای متعددی برای روسیه در پی خواهد داشت.»

ولادیمیر پوتین پیش از این از خطرات بالای استفاده از بیت کوین و دیگر پول های الکترونیکی موجود در بازار نیز سخن گفته بود. رئیس جمهور روسیه در این خصوص گفته بود: «پول های الکترونیکی موجود توسط نهادهای نامشخص و غیرقابل اطمینان کنترل می شوند و از این رو روسیه نمی تواند استفاده از آن ها را به رسمیت بشناسد.»

با اینحال مقامات دولت روسیه ازجمله سرگی شوتسوف معاون رئیس بانک مرکزی این کشور بر ضرورت اقدام فعالانه روسیه در بازار پول های الکترونیکی و استفاده از ظرفیت های موجود در این حوزه تأکید کرده اند. شوتسوف در این خصوص گفته است: «روسیه نمی تواند کنار بایستند و اقدامی در حوزه پول های الکترونیکی انجام ندهد.»

دولت روسیه قصد دارد با حضوری فعال و راه اندازی پول الکترونیکی مخصوص خود از ظرفیت های موجود در این حوزه در بی اثر کردن تحریم ها استفاده نماید.

با اینحال روسیه تنها کشوری نیست که راه اندازی یک پول الکترونیکی بومی را در دستور کار دارد. کشورهایی همچون سوئد و ونزوئلا نیز تا به حال به طور رسمی اعلام کرده اند این اقدام را در دستور کار دارند.

منبع: ایندیپندنت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.