۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۲۹۲ ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی وضعیت تولید و قیمت گذاری تخم مرغ در کشور نشان می دهد که قیمت این محصول اساسی، متاثر از بیماری واگیردار آنفولانزا و قیمت نهاده های خوراکی این ماکیان است؛ بر این اساس ضروری است دولت برای سال های آینده، اقدامات لازم را در جهت حمایت از تولید پایدار آن انجام دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد طی هفته های اخیر نوسانات قیمتی مختلف در مصرف مواد غذایی، منجر به ایجاد نگرانی هایی از جانب مردم در مصرف محصولات اساسی شده است.

هر چند که سخنگوی دولت در نشست خبری خود به مردم قول داد که آنان فشار گرانی و تورم را احساس نخواهند کرد، اما همچنان تامین برخی کالاهای اساسی با مشکل مواجه است.

یکی از کالاهایی که افزایش قیمتی آن در هفته های گذشته منجر به ایجاد نگرانی در بین گروه های مختلف مصرف کننده این کالا شد، تخم مرغ بود که قیمت هر شانه آن تا حدود ۱۷۰۰۰ تومان نیز افزایش داشت.

وضعیت آماری تولید و قیمت تخم مرغ در مصرف این محصول

طبق آمارهای اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف تخم مرغ در ایران ۱۱ کیلوگرم و یا  ۱۹۱ عدد برای هر نفر در سال است که به منظور خودکفا شدن در تولید این محصول اساسی، باید مراکز تولیدی ۹۸۷ هزار تن از این محصول را در سال تولید نمایند.

اما در سال جاری در دو برهه ی مختلف از سال، مسائل گوناگونی باعث کاهش تولید و گرانی این محصول در بازار مصرف شد. به عنوان مثال در تابستان  سال جاری به دلیل وجود بیماری آنفولانزای حاد پرندگان، دولت به منظور کنترل قیمت تخم مرغ دستور به کاهش تعرفه این کالا داد.

البته در این زمان مسئولین حوزه بازار تخم مرغ، دلیل افزایش ۳۰ درصدی قیمت این محصول طی ماه های گذشته را شیوع آنفولانزای مرغی و حذف بسیاری از گَله های مولد به نسبت سال گذشته عنوان کرده و گفتند: کاهش تعرفه این محصول در مدت زمان محدود از ۳۲ درصد به ۵ درصد توسط اعضای دولت، اقدامی غیرهوشمندانه است که به تولید داخلی لطمه وارد می کند.

در همین راستا علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: علت اصلی و تنها علت گرانی تخم‌مرغ در بازار، بیماری حاد تنفسی آنفلوآنزا است که موج اول بیماری آنفلوآنزا، اوایل سال ظاهر و با مدیریت اتحادیه میهن (مرغداری‌های کشور) کنترل شد.

وی اعلام کرد: ما در حال حاضر ۲۵ درصد گله‌های مرغ تخم‌گذار را از دست داده‌ایم و به ‌دلیل بیماری آنفلوآنزا با کاهش تولید روبه‌رو شده‌ایم.[۱]

منفعل بودن نهادهای نظارتی و سلامتی دلیل اصلی نوسان قیمتی تخم مرغ

اما سوال اصلی اینجاست که چرا و به چه علت گله های تخم گذار در کشور دچار شیوع بیماری آنفولانزا شده است و به چه دلیل تولید تخم مرغ در کشور کاهش پیدا کرده است.

طبق گفته های رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، تلفات کنونی به دلیل عدم انجام واکسیناسیون در برابر بیماری آنفولانزای حاد پرندگان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون مرغ در برابر بیماری کنونی تنها در چند کشور صورت می گیرد، ادامه داد: بیماری طی سال گذشته هم منجر به تلفات ۱۳ میلیونی در مرغ شده بود.

نبی پور همچنین افزود: طبق پیش بینی سازمان دامپزشکی کشور امسال نیز احتمال ایجاد چنین بیماری برای مرغ های داخلی بسیار بود که متاسفانه شرایط مقابله با این بحران از سوی مسئولان فراهم نگردید.[۲]

نوسان قیمتی و سلامت مصرف تخم مرغ مشکل عمده کشورهای جهان

اما سال گذشته کشورهای اروپایی در مواجهه با نوع خاص بیماری ویروسی«فیپرونیل» با مشکل کمبود عرضه تخم مرغ مواجه شده بودند و در سال جاری نیز کشورهای آفریقای جنوبی، کره جنوبی و ژاپن نیز با بیماری آنفولانزای پرندگان مواجه شدند.

آنچه که مهم است چون کنترل این بیماری نیاز به پیشگیری دارد، بنابراین این تهدید همواره برای تولید گوشت مرغ و تخم مرغ وجود خواهد داشت.

لزوم برنامه ریزی اصولی برای تولید و توزیع تخم مرغ توسط وزارت کشاورزی

یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان پروژه برای سال ۹۶، افزایش ضریب خودکفایی محصولات راهبردی اساسی از جمله تخم مرغ با برنامه ریزی برای تولید این محصول به میزان ۹۸۷ هزارتن است.

این وزارتخانه موظف است در راستای عمل به اجرای قانون تمرکز که تمامی اختیارات واردات و صادرات و تظیم بازار محصولات کشاورزی و غذایی را به این دستگاه واگذار کرده است، تمامی موانع ممکن در تولید و توزیع محصولات اساسی را در بازار از بین برده و زمینه مدیریت قیمت مناسب این محصول و صادرات آن را فراهم کند.

لزوم نظارت بیشتر سازمان دامپزشکی بر سلامت غذایی جامعه

در این راستا نیاز است تا دولت توسط سازمان دامپزشکی برای سال های آینده، با پیشگیری مناسب از طریق تزریق  واکسیناسیون گله های مرغی تا حدودی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نماید.

قابل توجه است که پیش از این ایران صادرکننده تخم مرغ به کشورهای همسایه نظیر عراق، افغانستان و قطر بوده و لذا این مسیر می تواند ارزآوری قابل توجهی برای دولت داشته باشد.

پینوشت:

[۱] شبکه خبر کد خبر ۵۵۱۹۸۰

[۲] العالم کد خبر ۳۲۴۲۱۵۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.