۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۱۱۴ ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

با روی کار آمدن تیم جدید اقتصادی در آمریکا، سیاست این کشور در قبال تجارت آزاد تغییر کرده و به سمت حفاظت از تولیدات داخلی و انعقاد توافقات تجاری دوجانبه پیش می رود. بر این اساس توافق تجاری دوجانبه بین کره جنوبی و آمریکا زودی اصلاح خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته وزیر بازرگانی کره جنوبی دور نخست مذاکرات سئول و واشنگتن برای تجدید نظر در قرارداد تجارت آزاد دوجانبه، ۵ ژانویه برابر با ۱۶ دی ماه شروع خواهد شد.

پیش بینی می شود تجدیدنظر در این قرارداد پنج ساله که به درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صورت می گیرد، منجر به افزایش اختلاف دو کشور در بخش های خودرو، محصولات کشاورزی و دام های زنده شود.

بنا به گفته وزیر بازرگانی کره جنوبی این کشور قصد دارد با اعمال فشار برای گنجاندن موضوعات مورد علاقه خود در مذاکرات پیش رو، اقدامات دوجانبه را ارتقاء داده و به وضعیت متعادلی در علاقه مندی های طرفین دست یابد.

رهبری مذاکرات را یو مونگ هی مدیر کل دفتر سیاست های تجاری وزارت بازرگانی و مایکل بئمان نماینده معاون تجاری رئیس جمهور آمریکا بر عهده دارند.

خودرو موضوع کلیدی تجارت دوجانبه آمریکا و کره جنوبی

یکی از موضوعات کلیدی مورد بحث در مذاکرات، کم کردن موانع پیش روی خودروسازان آمریکایی برای حضور در بازار کره جنوبی است.

رئیس جمهور آمریکا بارها با شعار «اول آمریکا» توافق تجاری آمریکا – کره را مورد انتقاد قرار داده است. بیشتر انتقاد وی به بخش های خودرو، قطعات خودرو، کشاورزی و دامهای زنده اختصاص دارد.

سئول با استناد به شاخص های اقتصاد کلان و همچنین با اشاره به تراز تجاری مثبت آمریکا این ادعا را رد کرده اما با این وجود با مذاکرات مجدد موافق است.

رفع موانع غیر تعرفه ای

وزیر بازرگانی کره طی گزارشی که اخیرا در مجلس ملی این کشور ارائه کرد اعلام داشت آمریکا قصد دارد بر حذف موانع غیر تعرفه ای متمرکز باشد.

فشار واشنگتن احتمالا خودروسازان کره ای را با مشکلات بزرگی روبرو می کند. این گروه از صنعتگران کره ای در سال گذشته نیز به دلیل اقدامات اقتصادی تلافی جویانه پکن نسبت به استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در کره، فروش مطلوبی را در بازار چین تجربه نکرده اند.

موضوع دیگر مورد اختلاف این است که آیا سئول حاضر است مقررات استثنایی حاکم بر برخی محصولات حساس چون برنج را لغو کند یا خیر.

مباحث کشاورزی در تجارت دوجانبه دو کشور

در یک جلسه مشترک که در ماه آگوست در سئول برگزار شد، تیم ایالات متحده خواستار رفع فوری تعرفه های کشاورزی شدند. چیزی که عملا بر خلاف توافق تجاری ۵ سال پیش است. این توافق می گوید که به منظور تشویق و کمک به ۱۱۸ محصول مشخص کشاورزی کره جنوبی، این محصولات به مدت ۱۵ سال از لیست غیر تعرفه ای ها مستثنا هستند.

بنا به اظهار موسسه اقتصاد روستایی کره برخلاف ادعای ترامپ تراز تجاری کره با آمریکا در بخش کشاورزی، پس از اجرای توافق تجارت آزاد، ۷۵۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

منبع koreaherald



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.