۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۸۰۹ ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت ترامپ در سند استراتژی امنیت ملی جدید خود توجه ویژه ای به بخش های اقتصادی داشته است. در این سند به طور صریح ذکر شده است: «امنیت اقتصادی بخشی مهم از امنیت ملی آمریکا است.»

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا به تازگی سند استراتژی امنیت ملی جدید خود را منتشر نموده است. این سند در واقع اولین سند استراتژی امنیت ملی تهیه شده توسط دولت ترامپ محسوب می شود.

توجه ویژه به مسائل اقتصادی در استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا

به طور طبیعی بخش قابل توجهی از این سند به بخش های نظامی و مخاطرات پیش روی آمریکا در این حوزه اختصاص دارد. اما سند جدید استراتژی امنیت ملی آمریکا یک تفاوت ویژه با موارد مشابه خود در سال های گذشته دارد.

در این سند توجه ویژه ای به بخش های اقتصادی صورت گرفته است به طوریکه در آن به طور صریح ذکر شده است که «امنیت اقتصادی بخشی مهم از امنیت ملی آمریکا است»

در این سند به مواردی همچون نقش تجارت خارجی، نقش و جایگاه آمریکا در بخش انرژی و دیگر موارد اقتصادی از این دست توجه ویژه ای شده است و از این رو موارد اقتصادی نقشی ویژه در استراتژی امنیت ملی آمریکا دارند.

توجه ویژه دولت ترامپ به ایجاد رشد اقتصادی

ایجاد رشد اقتصادی یکی از مهم ترین اهداف دولت ترامپ در زمینه مسائل اقتصادی عنوان شده است که می تواند امنیت اقتصادی و درپی آن امنیت ملی این کشور را تأمین کند.

در این راستا دولت ترامپ از زمان شروع به فعالیت خود تمامی قوانین پیشنهادی خود را با وعده اثرگذاری مثبت در ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال برای مردم آمریکا پیش برده است.

از طرف دیگر ایجاد رشد اقتصادی می تواند شرایط را برای افزایش بودجه نظامی دولت در سال های آتی فراهم کند و از این طریق به طور مستقیم به تقویت امنیت ملی نیز منجر شود.

کاهش تراز منفی تجاری با کشورها، هدف مهم آمریکا در استراتژی امنیت ملی

یکی از اهداف مهم اقتصادی دولت آمریکا در سند استراتژی امنیت ملی کاهش تراز تجاری منفی این کشور با دیگر کشورهای جهان است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمریکا رویکرد دولت این کشور در زمینه اصرار بر کاهش تراز منفی تجاری با وضع محدودیت های متعدد را سیاست مناسبی ارزیابی نمی کنند. اما با این حال در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا بر ضرورت تلاش برای بهبود تراز تجاری منفی تأکید شده است.

روسیه و چین «رقیب استراتژیک» آمریکا به جای دشمن

در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا از کشورهای روسیه و چین با عنوان «رقیب استراتژیک» نام برده شده است. این درحالیست که پیش از این دو کشور روسیه و چین به عنوان دشمنان آمریکا نام برده می شدند.

آمریکا در سال های اخیر روابط مناسبی با کشور روسیه نداشته است و مسائلی همچون بحران اوکراین و بعد از آن شایعه مداخله این کشور در انتخابات آمریکا، روابط دوجانبه بین دو کشور را تیره و تار نموده است.

در مقابل مشکل اصلی کشور آمریکا با چین همواره مسائل اقتصادی بوده است. یکی از انتقادهای گسترده ترامپ به وضعیت اقتصادی آمریکا در زمان انتخابات ریاست جمهوری، واردات گسترده کالا از کشور چین و در نتیجه بیکاری مردم این کشور بوده است. از این رو در استراتژی امنیت ملی آمریکا نیز کشور چین هدف اصلی آمریکا در برنامه های اقتصادی است.

برنامه های ویژه آمریکا برای مقابله تجاری و اقتصادی با چین

در همین راستا برنامه های ویژه ای برای مقابله اقتصادی با کشور چین در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا در نظر گرفته شده است.

جلوگیری از دزدی فناوری، جلوگیری از افزایش موانع تجاری برای صادرات کالاهای آمریکایی و همچنین جلوگیری از قوانینی که شرکت های آمریکایی را به انتقال فناوری به دیگر کشورها مجبور کرده است، از مهم ترین برنامه های ویژه اقتصادی آمریکا در استراتژی امنیت ملی است که عملا مخصوص کشور چین در نظر گرفته شده اند.

منبع: پروجکت سیندیکیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.