۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۱۷۵ ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ دسته: کشاورزی
۰

پاپی زاده با اشاره به ضعف های سیاست قیمت تضمینی و مناسب نبودن زیرساخت ها برای اجرای آن، گفت: در مورد اجرا یا عدم اجرای سیاست قیمت تضمینی در حال بحث و تبادل نظر هستیم و اعضای کمیسیون کشاورزی معتقدند به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، باید بخش اعظمی از گندم های کشاورزان به وسیله ی خرید تضمینی خریداری شود.

به گزارش مسیر اقتصاد عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی ۲۹ آذر ماه در گفتگو با رادیو اقتصاد در رابطه با سیاست های فعلی دولت در مورد خرید گندم از کشاورزان توضیحاتی ارائه داد.

وی در این گفتگو ابتدا توضیحاتی در مورد نحوه اجرای سیاست خرید تضمینی ارائه کرد و اظهار داشت: در حال حاضر دولت از طریق این سیاست گندم های کشاورزان را می خرد.

پاپی زاده عنوان کرد: کشاورزان در این روش گندم های خود را به محل خرید ارائه کرده و بعد از مدتی پول گندم های خود را توسط دولت دریافت می کنند.

سازوکارهای لازم برای عرضه گندم در بورس کالا توسط دولت

این نماینده مجلس در مورد اجرای سیاست قیمت تضمینی هم گفت: در این سیاست کشاورز گندم را به بورس عرضه کرده و در صورتی که گندم کشاورز کمتر از قیمت تعیین شده فروش رفت، دولت مابه التفاوت را به کشاورزان پرداخت می کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نحوه تعیین قیمت در بورس را به صورت کشفی و از طریق رابطه عرضه و تقاضا دانست.

پاپی زاده همچنین گفت: طبق قانون افزایش بهره وری، دولت باید زمینه عرضه ی گندم تولیدی کشاورزان برای بورس را مهیا و آن را ساماندهی کند.

وی گفت: در سال گذشته اجرای سیاست قیمت تضمینی دارای ضعف های بسیاری بود که اجرای این سیاست در شرایط فعلی را محتاط می کند.

این نماینده مجلس از مزیت های اصلی عرضه گندم در بورس را کاهش مشکلات کشاورزان در دریافت پول گندم هایشان دانست.

لزوم افزایش یارانه خرید تضمینی گندم در بودجه سال ۹۷

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت میزان یارانه های خرید گندم در بودجه سال ۹۷ را کاهش داده است که قطعا این موضوع باعث مشکلات زیادی خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: در بررسی های لایحه مشخص شد تنها حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان به بخش گندم اختصاص یافته است و در بررسی های کمیسیون کشاورزی به این نتیجه رسیدیم که این میزان یارانه ها باید افزایش پیدا کند.

نماینده مردم دزفول ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات خرید گندم از کشاورزان توسط دولت عرضه اوراق خزانه به جای پول نقد به کشاورزان است، که این موضوع هم باید در کمیسیون بررسی شود.

گندم های کشاورزان باید از طریق سیاست خرید تضمینی خریداری شوند

پاپی زاده در مورد چگونگی اجرای سیاست قیمت تضمینی توسط دولت گفت: متاسفانه دولت برای اجرای این سیاست عجله می کند و طبق لایحه بودجه قصد دارد سال آینده این سیاست را اجرایی کند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در کمیسیون کشاورزی همچنان در مورد اجرا یا عدم اجرای سیاست قیمت تضمینی در حال بحث و تبادل نظر هستیم و اعضای کمیسیون کشاورزی همچنان معتقد هستند باید بخش اعظمی از گندم های کشاورزان به وسیله خرید تضمینی خریداری شود.

نبود شرایط مناسب برای اجرای سیاست قیمت تضمینی در سال آینده

پاپی زاده در مورد ضعف های سیاست قیمت تضمینی اظهار داشت: ساماندهی سیاست قیمت تضمینی در حال حاضر با پیش بینی تولید ۹ تا ۱۱ میلیون تن گندم کار مشکلی است چرا که مشکلات و ناهماهنگی هایی قطعا وجود خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به سیستم انبار و سیلو داری، در حال حاضر متکی به دو ارگان بزرگ نظیر سازمان تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام هستیم و خود بورس فاقد انبارهای استاندارد می باشد که این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات بورس خریداران مختلف می باشد که این امر هم باعث ناهماهنگی در خرید گندم خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.