۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۰۹۳ ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶ دسته: حمل و نقل
۰

مدیرعامل راه آهن گفت: با توجه به گفتگوهای انجام شده مي توان دريافت كه دولت هند با موضوع فاينانس راه آهن چابهار – زاهدان موافقت كرده است و این فرآيند به زودی آغاز می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مدير عامل راه آهن ایران و سفير هند هفته گذشته به منظور افزايش سطح همكاري هاي دو كشور در حوزه ريلي با يكديگر ديدار و گفتگو كردند. در اين ديدار، سعيد محمد زاده مديرعامل راه آهن ضمن تاكيد بر همكاري هاي مشترك ميان ايران و هند ابراز اميدواري كرد تا اين همكاري ها با روندي رو به رشد ادامه داشته باشد.

نقش مهم راه آهن چابهار- زاهدان در روابط اقتصادی ایران و هند

مديرعامل راه آهن با اشاره به وابستگي فرآيند همكاري دو طرف به مسائل تامين مالي، در مورد تمديد قرار داد ميان دو طرف گفت: با توجه به گفتگوهاي انجام شده مي توان دريافت كه دولت هند با موضوع فاينانس راه آهن چابهار – زاهدان موافقت كرده است و فرآيند فاينانس به زودي آغاز مي شود.

همچنين در اين ديدار سوراب كومار سفير هند در ايران از سفر هيات هندي به ايران براي مذاكره با شركت هاي ساخت خبر داد و اظهار داشت: راه اندازي خط آهن زاهدان – چابهار نقش مهمي در توسعه تجارت و ارتباطات اقتصادي دو كشور دارد و اميدواريم به زودي شاهد تكميل و بهره برداري آن باشيم زيرا اين طرح بسيار حائز اهميت است و كشور هندوستان نيز می تواند از ظرفيت هاي آن استفاده كند.

وي با اشاره به سفر هياتي از هند به ايران گفت: اين هيات قرار است با شركت هاي ايراني درباره قرارداد پروژه چابهار-زاهدان مذاكره كنند.[۱]

لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

ساخت راه آهن چابهار- زاهدان از سال ۸۹ شروع شده است و با گذشت ۷ سال تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور به ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد اما تخصیص بودجه بسیار کم در این سال ها سبب شده است که ساخت این پروژه با سرعت اندکی ادامه پیدا کند.

تامین سرمایه مورد نیاز برای این پروژه با بودجه دولتی امکان پذیر نیست؛ لذا لازم است مسئولین از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند و از طریق قرارداد BOT ساخت و بهره برداری از پروژه را تا زمان بازگشت سرمایه و سود مورد نظر به بخش خصوصی واگذار نمایند؛ سودده بودن این پروژه باعث شده است طرف هندی نیز برای سرمایه گذاری در آن اقدام کند و در این میان، منابع داخلی نیز می تواند به کار گرفته شود.

اجرای این خط ریلی باعث خواهد شد تا وعده رئیس جمهور به مناسبت افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار مبنی بر اتصال بندر چابهار در دولت دوازدهم به شبکه ریلی محقق شود.

پینوشت:

[۱]: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کد مطلب: ۴۷۳۴۵



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.