۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۹۴۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ دسته: کشاورزی
۰

علی اکبری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف ردیف یارانه نقدی نان از لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار داشت: یارانه نقدی نان و قیمت خرید تضمینی گندم دو مقوله جدا و غیر قابل تلفیق است؛ زیرا یارانه نان برای کل جامعه و قیمت خرید تضمینی گندم مربوط به قشر محدودی از تولیدکنندگان است.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته گذشته رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۹۷ را جهت بررسی و تصویب تقدیم مجلس کرد. یکی از موضوعات مورد بحث در لایحه سال آینده، بررسی میزان یارانه ها و نوع کمک های نقدی و غیر نقدی دولت به بخش های مختلف است.

با بررسی جداول مربوط به یارانه ها در بخش کشاورزی مشخص می‌شود بخشی از جداول مربوط به یارانه های مربوط به خرید تضمینی گندم و نان نسبت به سال گذشته با تغییراتی مواجه شده است.

در جدول تغییرات یارانه گندم و نان در دو سال مختلف آورده شده است:

همانطور که از جدول مربوط به یارانه نان و گندم مشخص است، علاوه بر تغییر عناوین حمایتی از حوزه کشاورزی و زنجیره گندم در بودجه ۹۷ نسبت به ۹۶، مقادیر یارانه ای این حوزه با کاهش محسوس ۵۰ درصدی همراه بوده است.

غیر قابل تلفیق بودن یارانه گندم و نان شبهه جدید در بودجه سال ۹۷ 

با بررسی جدول تغییرات لایحه، مشخص است که دولت در لایحه پیشنهادی خود ردیف یارانه نقدی نان و یارانه نان را در قسمت یارانه ها حذف و در تبصره ای دیگر یارانه نان را با خرید تضمینی گندم ادغام کرده است.

در همین راستا علی اکبری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ۲۸ آذر ماه در گفتگویی با اشاره به حذف ردیف یارانه نقدی نان از لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار داشت: یارانه نقدی و قیمت خرید تضمینی گندم دو مقوله جدا و غیر قابل تلفیق است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: اساسا یارانه نان برای کل جامعه و قیمت خرید تضمینی گندم مربوط به قشر محدودی از تولیدکنندگان می باشد که تلفیق این دو مقوله مع الفارق است و موضوعیت ندارد.

عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم مشکل دیگر در بخش گندم و نان

نماینده مردم بجنورد در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تا این لحظه دولت قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده است، گفت: در جریان رسیدگی به بودجه سرنوشت قیمت خرید تضمینی گندم را دنبال می کنیم.[۱]

گفتنی است دولت بر خلاف قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی همچنان نرخ خرید گندم را برای سال آینده اعلام نکرده است که این موضوع می تواند آسیب جدی به تولید گندم در سال آینده وارد کند.

بنابراین با توجه به حساسیت این موضوع در سرنوشت اساسی ترین کالای غذایی مردم، نیاز است تا دولت و مجلس با بررسی بیشتری اقدام به تصویب لایحه‌ی بودجه و اعلام قیمت گندم سال آینده نمایند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ملت کد خبر ۳۶۱۳۹۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.