۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۴۲۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ دسته: حمل و نقل
۰

مدیرعامل راه آهن عراق گفت: فراخوان های لازم به منظور جذب شرکت های سرمایه گذار برای ساخت خط آهن شلمچه – بصره انجام شده است اما به دلیل مشکلات مالی فعلا انجام این پروژه متوقف شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد «سلام جبور سلّوم» مدیرعامل راه آهن عراق در گفت و گوی اختصاصی با یک خبرگزاری در پاسخ به این پرسش که اقدامات شرکت راه آهن عراق تا کنون برای خط آهن شلمچه بصره چه بوده است، اظهار داشت: راه آهن عراق در خصوص جابه جایی زائران از تهران به کربلا در سال جاری اقدامی به عمل نیاورد زیرا هنوز توافقات لازم به صورت کامل صورت نپذیرفته است، اما زوار ایرانی را از ایستگاه بصره به سمت کربلا جابه جا کردیم. امیدوارم با همکاری راه آهن ایران و عراق و انجام برنامه ریزی های لازم بتوانیم سال آینده خدمات بهتری را به مسافران ارائه دهیم.

متوقف شدن پروژه به دلیل مشکلات مالی

وی ادامه داد: فراخوان های لازم به منظور جذب شرکت های سرمایه گذار برای ساخت خط آهن شلمچه بصره انجام شده است اما به دلیل مشکلات مالی موجود، فعلا انجام این پروژه متوقف شده است. البته پیگیری های لازم در جهت احداث این مسیر در دست انجام است.

ضرورت احداث راه آهن شلمچه بصره

این مقام مسئول عراقی درباره کاربرد راه آهن شلمچه بصره در بخش بار و حمل کالا تصریح کرد: این خط آهن در صورت احداث برای مبادلات تجاری بین عراق و ایران واقعا عالی است. البته در حال حاضر نیز حمل و نقل کالا و مسافر از این مسیر به طور مستمر از طریق جاده در حال حال انجام است اما تاسیس خط ریلی در این مسیر ضروری به نظر می رسد.

«سلوم» درباره حذف داعش از خاک عراق و آینده ارتباطات ریلی این کشور با ایران و سوریه گفت: در حال حاضر تمامی پروژه های داخلی عراق و همچنین پروژه های عمرانی این کشور با همسایگان متوقف شده است، ولی با آغاز بازسازی عراق و انجام مذاکرات لازم با کشورهای همسایه به دنبال ازسرگیری ارتباطات ریلی با آن ها هستیم.[۱]

وعده ساخت راه آهن شلمچه بصره از سوی ایران

چندی پیش سعید رسولی عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی از مذاکره با بنیاد مستضعفان برای ساخت راه آهن شلمچه بصره خبر داد.

به گفته رسولی بر اساس توافقی که در گذشته میان طرف ایرانی و عراق شکل گرفته بود، قرار بود تا ایران پل مورد نیاز طرح را بسازد و طرف عراقی نیز قطعه ۳۲ کیلومتری طرح را انجام دهد، اما با توجه به اینکه طرف عراقی اعلام کرده است که امکان انجام آن را ندارد، قرار است این مسیر را ایران اجرا کند و طرف عراقی هزینه های آن را بپردازد.

لزوم تامین مالی پروژه از سوی ایران

با توجه به شرایط اقتصادی کشور عراق و مشکلات ناشی از گروه های تروریستی در این کشور، تامین مالی پروژه از سوی عراق بعید است و لازم است سرمایه گذاری پروژه از سوی ایران انجام شود.

انتظار می رود مسئولین راه آهن و بنیاد مستضعفان هر چه سریع تر نسبت به ساخت این پروژه راهبردی اقدام نمایند تا جا به جایی بار و انتقال زائران کربلا به راحتی از طریق این خط آهن انجام گیرد.

با توجه به سودآوری این پروژه، می توان از طریق قرارداد BOT آن را به بخش خصوصی واگذار نمود تا بدون نیاز به بودجه دولت و از طریق سرمایه های عمومی، این اقدام هر چه سریعتر انجام شود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کد خبر: ۴۱۷۳۲۴۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.