۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۳۰۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ دسته: حمل و نقل
۰

فرمانده هوافضای سپاه با انتقاد از برخی مسئولین برای واردات واگن، گفت: امروز می بینیم که موشک و قطعات هواپیما در داخل تولید شده است اما واگن قطار از خارج وارد می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در اجلاس بزرگ بسیج اساتید کشور در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از تفکر برخی افراد در داخل و عدم اعتماد آنها به توان داخلی گفت: برخی مسئولان که به دندانپزشک و پزشک داخلی هم اعتماد ندارند، چطور می‌خواهند به توان تولید داخل اعتماد کنند؟

واردات واگن قطار از خارج

حاجی‌زاده گفت: در نتیجه همین تفکر است که به واردات خارجی نیازمند می شویم و دشمن نیز برای پیاده سازی تحریم از داخل کشور کمک می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروز می بینیم که موشک و قطعات هواپیما در داخل تولید شده است اما واگن قطار و سنگ پا از خارج وارد می‌شود.[۱]

آفت مونتاژکاری در صنعت کشور

مقام معظم رهبری مهرماه امسال در دیدار با نخبگان جوان علمی کشور فرمودند: باید برای صنعت کشور فکری اساسی شود زیرا صنعت گرفتار آفت مونتاژکاری شده است و تا وقتی که این آفت وجود دارد، نوآوری مورد توجه قرار نخواهد گرفت و تحرک و کار علمی نیز متوقف خواهد شد و در چنین شرایطی، میان دانشگاه و صنعت، ارتباطی برقرار نخواهد بود.

این در حالی است که در سال جاری چندین قرارداد تولید واگن با شرکت های خارجی امضا شده که نقش ایران در آنها عمدتا به عنوان مونتاژکار است.

مرداد ماه امسال قرارداد تولید واگن با شرکای فرانسوی و روسی امضا شد. همچنین اخیرا نیز قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن مسافری ریل باس بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ایریکو و شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی با فایناس ۷۲۰ میلیون یورویی کره امضاء شده است.

در این زمینه نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی با بیان اینکه بخش خصوصی نقشی در قرارداد ریلی با کره جنوبی ندارد، گفت: کره جنوبی در حوزه ریلی دانش و تکنولوژی جدیدی برای انتقال به ایران ندارد.

لزوم حمایت از واگن سازان داخلی

در حالی که واگن سازان داخلی با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند، قراردادهای متعدد تولید واگن با کشورهای خارجی امضا می شود و مطابق قوانین فاینانس، بخش زیادی از قطعات واگن از کشور تامین کننده فاینانس وارد شده و در داخل کشور مونتاژ می شود که این مسئله کمک قابل توجهی به تولید بومی واگن در داخل کشور نمی کند.

این در حالی است که در چند سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانسته‌اند با استفاده از دانش و فنّاوری بومی نیاز کشور به واگن را تا حدود نسبتاً زیادی تأمین کنند و به خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید واگن باری و خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید واگن‌های مسافربری برسند.

لازم است مسئولین در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، صنعت واگن سازی کشور را از آفت مونتاژکاری نجات داده و از واگن سازان داخلی حمایت نمایند.

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۶۰۹۲۳۰۰۱۵۵۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.