۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۹۶۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵ دسته: حمل و نقل
۰

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی با بیان اینکه بخش خصوصی نقشی در قرارداد ریلی با کره جنوبی ندارد، گفت: کره جنوبی در حوزه ریلی دانش و تکنولوژی جدیدی برای انتقال به ایران ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد فرهاد احتشام زاده دیروز در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد درباره قرارداد تولید واگن ریل باس با کره جنوبی گفت: این قرارداد با همکاری دو شرکت داخلی و یک شرکت کره ای عملیاتی می شود.

کره جنوبی تکنولوژی جدیدی برای انتقال به ایران ندارد

وی با بیان اینکه کره جنوبی در حوزه ریلی دانش و تکنولوژی جدیدی برای انتقال به ایران ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر تامین منابع مالی برای بنگاه های اقتصادی مشکل اصلی در کشور است.

قرارداد واگن سازی با کره از نوع قراردادهای اگزیم بانک کره است

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی گفت: قرارداد مزبور نیز در ادامه فرآیند پروژه هشت میلیارد یورویی از سوی اگزیم بانک کشور کره جنوبی است.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نظر از سوی دولت کره جنوبی برای شرکت های کشور خود در نظر گرفته شده تا بتوانند از این طریق ارتباط تجاری خود را با ایران حفظ کنند، گفت: قرارداد تولید واگن نیز از تیپ قراردادهای اگزیم بانک کره جنوبی است. یعنی دولت موظف به ارائه ضمانت های اجرایی سرمایه گذاری در این حوزه است.

بخش خصوصی در قرارداد نقشی ندارد

وی گفت: شرکت های داخلی طرف قرارداد تولید واگن با کره جنوبی دولتی هستند و بخش خصوصی در این قرارداد به مانند سایر قراردادها هیچ نقشی ندارد.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی ضمن طرح سئوالی در مورد منشا تامین منابع مالی کره جنوبی در پروژه تولید واگن گفت: آیا این منابع مالی سرمایه های بلوکه شده ایران در خارج از کشور است که در قالب وام به کشور ارائه می شود یا منابع مالی جدیدی است که دولت کره جنوبی برای پروژه مزبور درنظرگرفته است؟

لزوم توجه به بخش خصوصی در بستن قراردادها

وی اظهار امیدواری کرد در مراحل بعدی که این گونه قراردادها بسته می شود همگان شاهد نقش پر رنگ بخش خصوصی در بحث سرمایه گذاری ها باشند تا بخش دولتی.

احتشام زاده یادآورشد: اصل ۴۴ قانون اساسی بر نقش پر رنگ بخش خصوصی در اقتصاد صراحت دارد ولی دولت کماکان به عنوان یکی از ارکان اصلی این گونه سرمایه گذاری ها در کشور قلمداد می شود.

وجود ابهام درباره انتقال فناوری در قرارداد ایران با کره جنوبی

اظهارات نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی مبنی بر این که کره جنوبی در حوزه ریلی دانش و تکنولوژی جدیدی برای انتقال به ایران ندارد، در حالی است که سعید محمدزاده مدیر عامل راه آهن در حاشیه انعقاد قرارداد تولید واگن ریل باس با کره گفته بود: انتقال دانش فنی از سوی سازنده تجهیزات کره‌ای انجام می‌شود و ایریکو لیسانس ساخت را از شرکت هیوندای کره دریافت می‌کند. لذا انتظار می رود مسئولین درباره جزئیات مرتبط با انتقال فناوری در این قرارداد شفاف سازی نمایند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.