۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۲۹۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ دسته: کشاورزی
۰

نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مزایا و معایب اجرای سیاست «قیمت تضمینی» گندم، گفت: با توجه به مشکلات فعلی بورس ایران و همچنین پیاده سازی ناموفق این سیاست به صورت پایلوت در ۴ استان کشور در سال گذشته، اجرای ناگهانی این سیاست باعث از دست رفتن امنیت غذایی خواهد شد. لذا ضروری است کماکان سیاست «خرید تضمینی» اجرایی شود.

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره اجرای سیاست قیمت تضمینی برای گندم گفت: اجرای ناگهانی این سیاست باعث از دست رفتن دستاوردهای تولیدی گندم خواهد شد.

این نماینده مجلس در تشریح چگونگی اجرای سیاست قیمت تضمینی گفت: طبق این سیاست باید کشاورزان گندم های خود را تحویل محل عرضه این کالا در بورس به حداقل قیمت تعیین شده توسط دولت دهند و گواهی سپرده ی کالای خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی و بعد از فروش رفتن گندم های کشاورزان در بورس، پول کشاورزان به حساب آنان نزد بورس و یا بانک کشاورزی واریز خواهد شد و چنانچه قیمت فروش رفته کمتر از قیمت تعیین شده توسط دولت باشد، دولت مابه التفاوت قمیت را به حساب کشاورزان واریز خواهد کرد.

نوری ادامه داد: شبهاتی که در اجرای این سیاست وجود دارد، باعث می شود که اعضای کمیسیون کشاورزی با اجرای این سیاست مخالف باشند.

نماینده مردم شوش تاکید کرد: همچنین با توجه به اینکه گزارشات دقیقی از اجرای پایلوت این سیاست در ۴ استان کشور به دست ما نرسیده است، بنابراین اجرای این سیاست در مرحله ی کنونی باید متوقف شود.

۳ ایراد ساختاری در مسیر اجرای سیاست قیمت تضمینی برای گندم

سید راضی نوری از مهم ترین مشکلات اجرای سیاست قیمت تضمینی را موضوع انبارداری و شفافیت بورس و ناکافی بودن آموزش ها به کشاورزان دانست.

این نماینده مجلس عنوان کرد: طبق سیاست قیمت تضمینی هر بورس باید برای اجرای این سیاست انبار ذخیره سازی مشخصی داشته باشد تا بتواند گواهی سپرده محصول کشاورزان را به آنان صادر کند، این درحالی است که تا به امروز از انبارهای سازمان تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام استفاده شده است.

همچنین وی گفت: به دلیل کافی نبودن آموزش های کشاورزان، آنان وارد محیط پر پیچ و خم خواهند شد که مسلما نتیجه آن کاهش تولید و از دست رفتن خودکفایی خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی همچنین افزود: نبود شفافیت در بورس ایران در پاره ای از موارد باعث عدم اعتماد به بورس و عرضه محصولات استراتژیک در آن می شود.

لزوم اجرای سیاست خرید تضمینی برای حفظ خودکفایی در تولید گندم

این نماینده مجلس عنوان کرد: باید برای اجرای اینگونه سیاست ها راهبردها و اهداف بطور کامل مشخص و زمان بندی شده باشد، این درحالی است که طبق شواهد اجرای این سیاست با نواقص زیادی همراه می باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: ضمن اینکه اجرای چنین سیاست هایی برای کالای استراتژیکی مانند گندم باید محدود و برنامه ریزی شده باشد و به صورت گسترده اجرایی نشود.

نوری در پایان گفتگوی خود با مسیر اقتصاد تاکید کرد: حفظ خودکفایی در تولید گندم  و تاثیر اجرای سیاست خرید تضمینی در بدست آوردن این موفقیت برای هیچکس پوشیده نبوده و باید دولت حمایت های خود را برای حفظ این دستاورد بزرگ بیشتر کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.