۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۹۳۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به عقیده استاد دانشگاه کالیفرنیا دوران نقش آفرینی انحصاری دلار به زودی پایان خواهد یافت؛ زیرا شرایط تغییر یافته و تغییر و حق انتخاب میان ارزهای مختلف امکانپذیر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته بری ایچن‌گرین استاد دانشگاه کالیفرنیا و برکلی و تحلیل‌گر سیستم‌های ارزی جهانی، ارزهای مختلف بزودی در بازارهای بین ‌المللی هم‌تراز خواهند شد و دلار آمریکا مجبور خواهد شد تا سهم خود را با یوآن چین و یوروی اتحادیه اروپا به اشتراک بگذارد.

شواهد و مطالعات اقتصاددانان نشان می‌دهد که در قرن بیستم به دلیل شرایط مبتنی بر برنده شدن ارز خاص، تنها یک ارز (دلار و پوند استرلینگ) باید به عنوان ارز بین ‌المللی مطرح می‌شد. بنابراین نبود جایگزین مناسب سبب شد که دلار آمریکا به طور انحصاری به عنوان ارز بین المللی شروع به نقش آفرینی کند.

طبق گفته ایچن‌گرین، روزهای عمر دلار که در آن به عنوان تنها ارز ذخیره ایفای نقش می‌کند به زودی پایان خواهد یافت و سرعت این تغییر به اقدامات رئیس جمهور آمریکا بستگی دارد؛ به عقیده بعضی کارشناسان، یوآن نقش جایگزین را بر عهده خواهد گرفت.

به گفته این تحلیلگر دیدگاه سنتی معتقد است که وضعیت ارز بین المللی به این صورت خواهد بود که فقط یک ارز خاص بازی را برنده خواهد شد. استدلال آن‌ها بر این است که اثرات شبکه‌ای به قدری قوی هستند که یک انحصار طبیعی را ایجاد می‌کنند، چراکه پرداخت‌ها با ارزی صورت می‌گیرد که همه در پرداخت‌های‌شان از آن استفاده می‌کنند.

با این‌حال دیدگاه جدید بیان می‌دارد که فن‌آوری‌های مالی تغییر کرده است و اثرات شبکه‌ای دیگر آنچنان قوی نیستند. همچنین به عقیده اقتصاددانان تغییر و حق انتخاب در میان ارزها جهت استفاده آسانتر شده است.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.