۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۷۸۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ دسته: انرژی
۰

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌های انرژی هدفمند نشد، گفت: دهک‌های پایین و کم‎درآمد کشور از یارانه‌های انرژی بهره‌ای نمی‎برند.

به گزارش مسیر اقتصاد علی وکیلی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، دوشنبه ۲۰ آذرماه در سومین همایش ملی «ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» با اشاره به مطالعات انجام شده درباره چشم‌انداز مصرف انرژی در ایران در قالب طرح‌هایی مانند طرح جامع انرژی کشور، گفت: این مطالعات نشان می‌دهد در صورت ادامه روند کنونی مصرف انرژی، ایران در آینده‌ای نه چندان دور واردکننده انرژی می‌شود و این رویداد برای بزرگترین کشور برخوردار از ذخایر هیدروکربونی در جهان بسیار تلخ و ناگوار است. وی تخصیص یارانه‌های غیرهدفمند به حامل‌های انرژی را سرمنشا بسیاری از چالش‌های اقتصادی کشور دانست [۱].

کاهش غیرهدفمند یارانه‌ها و افزایش قیمت غیرهدفمند

وکیلی در عین حال به اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌های انرژی در ایران اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح، یارانه‌های انرژی هدفمند نشد و به همین دلیل، به جای آنکه تولید تحریک شود، مصرف تحریک شد و به مشکلات موجود در کشور دامن زد.

وکیلی با بیان این‎که دهک‌های پایین و کم‎درآمد کشور از یارانه‌های انرژی بهره‌ای نمی‎برند و این یارانه‌ها به ایجاد ثروت‌های نامشروع کمک می‎کند، گفت: تخصیص یارانه‌های غیرهدفمند به حامل‌های انرژی سرمنشا بسیاری از چالش‌های اقتصادی از جمله مصرف بالای انرژی، بهره‌وری پایین، تولید غیررقابتی و ایجاد ثروت‌‎های نامشروع در کشور است.

لزوم افزایش قیمت برق برای مشترکین پرمصرف

در حال حاضر مشترکین هرچه بیشتر برق مصرف کنند، یارانه پنهان بیشتری را دریافت می­ کنند. لذا این نحوه قیمت‌گذاری نه تنها بازدارنده نیست بلکه مشوق مصرف بیشتر است. این نوع قیمت‌گذاری باعث بی‌عدالتی در توزیع یارانه بین مشترکین شده است، به طوری که مشترکین پرمصرف از یارانه شش برابری نسبت به مشترکین کم‌­مصرف بهره­­ می‌­برند.

در راستای عدالت در توزیع یارانه پنهان برق، ترویج رعایت الگوی مصرف برق و افزایش دسترسی به برق برای بخش تولید و صنعت، ضروری است قیمت برق برای مشترکین پرمصرف آزاد شود.

در این زمینه می‌توان به یادداشت «۵ ضرورت افزایش قیمت برق خانگی برای پرمصرف‌ها » مراجعه نمود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری شانا کد خبر: ۲۸۰۱۵۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.