۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۵۶۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ دسته: کشاورزی
۰

مشایی رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان با اشاره به مزایای مختلف ماهی تیلاپیا که مورد استفاده کشورهای جهان قرار گرفته است، گفت: یکی از نقاط قوت تیلاپیا علاوه بر مصرف بالای گوشت این ماهی، پوست بسیار ضخیم آن بوده که مورد استقبال صنعت چرم‌سازی در دنیا قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد تیلاپیا یکی از ۱۶۰۶ گونه ماهیان خانواده سیچلایدهاست و به عنوان ماهی بومی کشورهای آفریقایی چون مصر و کنیا محسوب می شود.

ماهی تیلاپیا به دلیل رشد بالا، داشتن طعم و مزه خوب، کم استخوان بودن، فیله پذیری آسان، ارزان بودن قیمت و مقاوم بودن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مورد استقبال بسیاری از مصرف کنندگان داخلی قرار گرفته است.

این ماهی علاوه بر مصارف خوراکی، در دیگر حوزه ها نیز کاربرد داشته و به نظر می رسد با تولید این ماهی در کشور و سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی حاصل از آن می توان سود سرشاری را نصیب تولید کنندگان آن کند.

کاربردهای مختلف ماهی تیلاپیا

از این ماهی می توان در پزشکی استفاده کرد؛ مثلا پزشکان برزیلی موفق شدند از پوست این ماهی برای درمان سوختگی استفاده کنند که نتایج اولیه نشان می دهد این کار تاثیر چشمگیری در بهبود بیماران داشته است.

دولت تایوان نیز از پوست و پولک ماهی این ماهی پروتئین کلاژن استخراج می کند؛ آن ها همچنین از پوست ماهی تیلاپیا لنز قرنیه چشم می سازند. بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای شرق قاره آسیا از کلاژن موجود در ماهی تیلاپیا نوشیدنی درست می کنند.

مسئولین شیلات تایلند و ویتنام نیز برنامه های زیادی برای صادرات صنایع تبدیلی حاصل از این ماهی به کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی از جمله ایالات متحده دارند.

چرخه کامل تولید تا فرآوری ماهی تیلاپیا در ایران 

در همین خصوص رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور کشور گفت: اغلب کشورهای تولیدکننده ماهی تیلاپیا از تمام قسمت‌های این ماهی استفاده می‌کنند ولی در کشور ما معمولاً از پوست و پولک ماهی استفاده نمی‌شود.

نسرین مشایی افزود: یکی از نقاط قوت تیلاپیا پوست بسیار ضخیم این ماهی ست که مورد استقبال صنعت چرم‌سازی در دنیا قرارگرفته و با آن می‌توان دستکش‌های چرمی، کفش، کیف، صنایع‌دستی و لوازم تزیینی ساخت[۱].

گفتنی است بسیاری از استان های کشور، به ویژه استان هایی که به آب های آزاد راه ندارند از لحاظ شرایط جوی و اقلیمی و با توجه به نیاز کم این ماهی به آب، ظرفیت تولید ماهی تیلاپیا را دارا می باشند.

پینوشت:

[۱] شبکه اطلاع رسانی دانا کد خبر: ۱۲۵۴۲۴۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.