۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۴۱۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

میزان امگا ۳ و امگا ۶ در ماهی تیلاپیا با هم تناسب دارد؛ مصرف این ماهی به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی امگا ۳، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد ماهی تیلاپیا چهارمین غذای دریایی محبوب بین مردم آمریکاست و به عنوان یک ماهی ارزان قیمت و خوشمزه در دنیا شناخته می شود.

بسیاری از مردم جهان علاقمند به مصرف ماهی تیلاپیا هستند زیرا قیمت آن نسبتا مقرون به صرفه است و نسبت به ماهیان دیگر کمتر از بو و طعم بد ماهی برخوردار است.

ماهی تیلاپیا چیست؟

تیلاپیا گونه خاصی از ماهیان موجود در آبهای شیرین و متعلق به خانواده سیچلایدها است؛ با وجود اینکه این ماهی بومی قاره آفریقا (مصر) است اما در سطح جهان بسیار شناخته شده است تا جایی که بیش از ۱۳۵ کشور جهان به تولید و پرورش این ماهی برای افزایش ضریب امنیت غذایی خود می پردازند.

تیلاپیا یک نمونه ایده آل از آبزیان برای پرورش است زیرا تولید و پرورش آن به مراقبت زیادی نیاز ندارد، به سرعت تکثیر می شود و خوراک آن نیز عمدتا از سبزی های بسیار ارزان قیمت تامین می شود؛ به همین دلیل، این ویژگی ها سبب شده است که تیلاپیا نسبت به سایر آبزیان دیگر ارزان قیمت تر باشد.

چین بزرگترین تولید کننده و پرورش دهنده ماهی تیلاپیا در جهان است؛ آنها سالانه بیش از ۱.۶ میلیون تن تیلاپیا تولید می کنند و اکثریت صادرات تیلاپیا به ایالات متحده  آمریکا نیز از مبدا این کشور صورت می گیرد.

تیلاپیا منبع عالی پروتئین و مواد مغذی

ماهی تیلاپیا منبع بسیار موثر از پروتئین است. مصرف هر ۱۰۰ گرم ماهی تیلاپیا به شما ۲۶ گرم پروتئین می دهد؛ این درحالی است که این میزان مصرف تنها ۱۲۸ کالری دارد.

این ماهی همچنین حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و موادمعدنی هم چون نیاسین، ویتامین ب۱۲، فسفر، سلنیوم و پتاسیم است.

هر ۳۵ اونس (۱۰۰ گرم) از ماهی تیلاپیا حاوی مواد زیر است:

  • ۱۲۸ کالری
  • کربوهیدرات ندارد
  • ۲۶ گرم پروتئین
  • ۳ گرم چربی
  • ۲۴ درصد نیاسین بر حسب درصد ارزش روزانه مصرف مواد غذایی(rdi)
  • ۳۱ درصد ویتامین بر حسب درصد ارزش روزانه مصرف مواد غذایی
  • ۲۰ درصد فسفر بر حسب درصد ارزش روزانه مصرف مواد غذایی
  • ۷۸ درصد سلنیوم بر حسب درصد ارزش روزانه مصرف مواد غذایی
  • ۲۰ درصد پتاسیم بر حسب درصد ارزش روزانه مصرف مواد غذایی

تیلاپیا همچنین یک منبع پروتئینی بسیار کم چرب است که تنها ۳ گرم چربی در خود دارد.

امگا ۳ و امگا ۶ ماهی تیلاپیا با هم تناسب دارد

این ماهی به‌عنوان یکی از غذاهای سالم در دنیا شناخته شده است. امگا ۳ چربی مفیدی است که سبب کاهش التهابات و پایین‌آمدن تری‌گلیسیرید (چربی خون) می‌شود. همچنین مصرف این نوع چربی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد.

ماهی تیلاپیا حاوی ۲۴۰ میلی‌گرم چربی امگا ۳ در هر وعده‌ی مصرفی است. میزان امگا ۶ موجود در تیلاپیا بیشتر از میزان امگا ۳ آن است به همین دلیل میزان امگا ۳ و امگا ۶ ماهی تیلاپیا با هم تناسب دارد.

متقاضیان پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در جهان روز به روز در حال افزایش اند و به منظور رقابت با هم به دنبال افزایش بهره وری تولید و مقرون به صرفه کردن آن هستند تا این ماهی لذیذ با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

بهتر است به‌جای تیلاپیای پرورش یافته در مزارع از نوع طبیعی آن استفاده کنید؛ هر چند تیلاپیای طبیعی به‌سادگی قابل دسترسی نمی باشد پس سعی کنید بهترین نوع آن را بخرید.

منبع: سایت هلث لاین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.