۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۹۸۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

محصولات پتروشیمی ۳۰ درصد از فروش بورس کالای را به خود اختصاص داده اند. فروش این محصولات در بورس کالا فرصتی برای شفاف سازی قیمت، تضمین کیفیت و جلوگیری از قیمت گذاری دولتی است.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از اقتصاد گردان، مسعود کمالی اردکانی عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی درباره ی عرضه محصولات پتروشیمی گفت: محصولات متنوعی در بورس کالای ایران عرضه و معامله می‌شوند. ۳۰ درصد محصولاتی که در بورس کالای ایران عرضه و معامله می‌شوند محصولات پتروشیمی، ۴۲ درصد محصولات معدنی، ۲۰ درصد محصولات نفتی و ۸ درصد محصولات کشاورزی هستند. محصولاتی که در این بازار معامله می‌شوند شامل ۱۰درصد معافیت مالیات بر درآمد برای فروشنده، شفافیت در قیمت، تضمین کیفیت محصول و استثنا از قیمت‌گذاری دولتی برای عرضه‌کنندگان هستند.

وی افزود: در بخش پتروشیمی ۳۰ درصد صادرات کشور و ۵۰ میلیون تن تولید (۲۴درصد تولید منطقه خاورمیانه و ۴/۲درصد تولید جهانی) به این محصولات اختصاص دارد که نشان از اهمیت بخش پتروشیمی در اقتصاد کشور و منطقه است و عمده تولیدات این بخش متمرکز بر محصولات شیمیایی، آروماتیک، پلیمرها، کود و سموم شیمیایی است که فضای بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش پایین‌دستی این صنعت نظیر محصولات شیمیایی اصلی، رنگ‌ها، محصولات دارویی، پلاستیک‌ها و شوینده‌ها وجود دارد.

اردکانی گفت: مهم‌ترین فرصت‌های این بخش برای سرمایه‌گذاران خارجی شامل عرضه اجباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا برای افزایش شفافیت در قیمت‌گذاری، ترویج خصوصی‌سازی، معافیت‌های ۱۰ساله مالیاتی به مجتمع‌های پتروشیمی، اختصاص وام‌های بانکی به صنایع پایین‌دست و ایجاد مناطق ویژه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی است. از مهم‌ترین جاذبه‌های سیاستی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در بخش صنایع پایین‌دست می‌توان به معافیت از مالیات در صادرات، معافیت پلکانی از مالیات براساس ارزش افزوده، حمایت تعرفه‌یی از حوزه صنایع پایین‌دست با متوسط ۲۳درصد تعرفه در مقابل ۱۶درصد برای سایر بخش‌های صنعت پتروشیمی و تقاضای بالای کشورهای منطقه از این محصولات به دلیل پروژه‌های در دست اقدام زیرساختی اشاره کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.