۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۷۳۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ دسته: انرژی
۰

گروه مپنا با عرضه ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد و فروش آن در عرض چند دقیقه، موفق به انجام بزرگترین تامین مالی داخلی انجام شده در تاریخ بورس انرژی و همچنین بزرگترین تأمین مالی سال ۹۶ از طریق بازار سرمایه شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بزرگترین تامین مالی داخلی تاریخ بورس انرژی از طریق انتشار و عرضه ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد گروه مپنا در بورس انرژی صورت پذیرفت.

۴۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد گروه مپنا به عنوان بزرگترین تامین مالی تاریخ بورس انرژی که با همکاری مشترک این گروه و شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی انجام گرفت، در کمتر از چند دقیقه با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد و به طور کامل فروش رفت.

گروه مپنا از طریق انتشار و عرضه این میزان اوراق سلف موازی استاندارد موفق به انجام بزرگترین تأمین مالی سال ۹۶ از طریق چهارمین بورس کشور (بورس انرژی) شد.

قیمت پایه هر قرارداد حدود ۲۸۰ هزار تومان و حداکثر هر سفارش ۵ هزار قرارداد بوده. این اوراق یک‌ساله و تاریخ سررسید آن ۱۱ آذر ۱۳۹۷ است.

با توجه به ویژگی‌های جذاب این اوراق که با تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی شرکت تامین‌سرمایه امین به انجام رسیده، اوراق با استقبال بسیار خوب سرمایه‌گذاران مواجه شد به طوریکه در اولین روز پذیره‌نویسی کل اوراق به تعداد یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۳۵۸ قرارداد به قیمت متوسط ۲۸۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر قرارداد و با صرف نزدیک به نیم درصدی نسبت به قیمت پایه و در زمانی بسیار کوتاه به فروش رسید.

خاطر نشان می شود؛ بانی انتشار این اوراق با سر رسید یکساله شرکت گروه مپنا و مشاور عرضه،‌ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی بوده است و تا هفته آینده معاملات ثانویه اوراق آغاز خواهد شد.[۱]

رقابت تنگاتنگ سرمایه گذاران در بزرگترین تامین مالی سال ۹۶

در همین زمینه سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به این موضوع که این اوراق با هدف تامین بخشی از سرمایه در گردش و هزینه های سرمایه گذاری توسط شرکت گروه مپنا انتشار یافته است، گفت: در جریان معاملات روز جاری، در تابلو سلف موازی استاندارد بورس انرژی ایران، عرضه اولیه قرارداد‌های سلف موازی استاندارد کالای برق شرکت گروه مپنا در نماد سمپنا ۹۷۱ با موفقیت صورت پذیرفت.

حسینی در خصوص جزئیات این تامین مالی، گفت: در مجموع یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۳۵۸ قرارداد با قیمت ۲۸۴ هزار تومان به ارزش۴۰۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. قیمت پایه عرضه اولیه این اوراق ۲۸۳.۱ هزار تومان بود که با توجه به رقابت خریداران در نهایت قیمت ۲۸۴.۲ هزار تومان کشف شد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در پایان ضمن اشاره به جذابیت این اوراق برای شرکت‌های تولید نیروی برق بیان کرد: علاوه بر اوراق منتشره مذکور به زودی شاهد تامین مالی چندین نیروگاه به منظور پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای خود از طریق این ابزار تامین مالی در بورس انرژی ایران خواهیم بود.[۲]

گروه مپنا، پیشرو در استفاده از ابزار های نوین بازار سرمایه

شایان ذکر است که گروه مپنا جهت تامین مالی پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه پرند، چندی پیش از طریق ابزار صندوق پروژه اقدام به پذیره نویسی ۱۰۰ میلیارد تومانی کرده بود. پس از مرحله اول، مجموعا در دو مرحله دیگر تا ۳۵۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی صورت می گیرد.

مزیت تامین مالی از طریق صندوق پروژه نسبت به اوراق در این است که در استفاده از این ابزار، نیازی به بازگرداندن اصل سرمایه سرمایه گذاران نیست و در نهایت، مردم سهامداران پروژه تکمیل شده خواهند شد.

اگر به این ۴۰۰ میلیارد تومان، تامین مالی ۳۵۰ میلیارد تومانی صندوق پروژه مپنا نیز اضافه شود، این شرکت به تنهایی توانسته است ۷۵۰ میلیارد تومان از طریق ابزار های مختلف بازار سرمایه، منابع مالی داخلی برای پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پرند جذب نماید.

پینوشت:

[۱]پایگاه اطلاه رسانی بازار سرمایه ایران کد خبر: ۴۵۲۸۰

[۲] پایگاه اطلاه رسانی بازار سرمایه ایران کد خبر: ۴۵۲۸۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.