۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۴۱۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ دسته: انرژی
۰

کشورهای نفتی به خوبی می دانند عدم تمدید توافق کاهش تولید می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن، تمامی دستاورهای آنها در افزایش قیمت را بر باد دهد؛ از این رو انتظار می رود در آینده نزدیک، این کشورها توافق کاهش میزان تولید نفت را تمدید نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر کشورهای تولیدکننده نفت درحال مذاکره در زمینه تمدید یا عدم تمدید قرارداد سال گذشته خود مبنی بر کاهش تولید میزان نفت هستند.

افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر موجب شده است برخی از کشورهای نفتی از عدم لزوم تمدید توافق سخن بگویند. اما در این صورت قیمت نفت به شدت کاهش خواهد یافت و از این رو کشورهای نفتی در نهایت به توافق در این زمینه دست خواهند یافت.

عدم توافق در زمینه تمدید کاهش تولید می تواند تمامی دستاوردهای کشورهای تولیدکننده نفت در زمینه افزایش قیمت را در کمترین زمان ممکن بر باد دهد.

این درحالیست که کشور عربستان در سال آینده جاری قصد دارد سهام شرکت ارامکو را عرضه نماید و از این رو به بالا بودن قیمت نفت به منظور جذابیت سهام این شرکت نیاز دارد.

عربستان قصد دارد تنها ۵ درصد از سهام شرکت آرامکو را عرضه نماید اما در صورت کاهش قیمت نفت، عربستان برای تأمین بودجه مد نظر خود مجبور خواهد بود بخش بیشتری از سهام این شرکت را عرضه نماید.

در حال حاضر اغلب کشورهای نفتی عضو اوپک برنامه های متعددی را در زمینه کاهش وابستگی به منابع حاصل از فروش نفت در دستور کار قرار داده اند. کشورهای عربی خلیج فارس در سال های اخیر بسیاری از منابع ذخیره شده خود را صرف جبران کسری بودجه و اجرای طرح های جدید خود نموده اند.

برخی کشورهای نفتی همچون نیجریه، ونزوئلا و الجزایر هنوز از بحران های اقتصادی حاصل از کاهش قیمت نفت فاصله نگرفته اند و از این رو به هیچ عنوان حاضر نیستند شرایط به گذشته بازگردد.

در چنین شرایطی افزایش قیمت نفت و عدم افزایش عرضه یکی از برنامه های اغلب کشورهای نفتی است و از این رو انتظار می رود این کشورها توافق کاهش میزان تولید خود را تمدید نمایند.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.