۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۲۳۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ دسته: کشاورزی
۱

عبدالحی معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات با بیان این که برخی افراد بیرون از بدنه سازمان محیط‌زیست با پرورش ماهی تیلاپیا مخالفند، گفت: اولویت سازمان شیلات تولید ماهی تیلاپیا در آبهای شور و مناطق غیرساحلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد ماهی تیلاپیا یکی از ارزشمندترین آبزیانی است که می توان آن را در مناطق کویری و در آبهای شور و لب شور پرورش داد، این ماهی در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا تولید و در ۱۸۰ کشور دنیا مصرف می شود و حجم صادرات آن به بیش از ۶ میلیارد دلار می رسد.

با این وجود مسئولین سازمان محیط زیست به دلایلی غیر علمی به مخالفت با تولید این ماهی در سراسر کشور پرداخته اند، به طوری که تنها مجوز تولید پایلوت آن به مرکز تحقیقات بافق یزد داده شده است.

روزانه بیش از ۴۸۰ میلیون تومان صرف واردات فیله تیلاپیا می شود

این در حالی است که با وجود پتانسیل بالای آبزی پروری کشور برای تولید و پرورش این ماهی در کشور روزانه بیش از ۴۸۰ میلیون تومان صرف واردات فیله این ماهی می شود.

در همین خصوص حسین عبدالحی معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات با تأکید بر اینکه سازمان شیلات هیچ‌گونه منعی برای تولید این نوع ماهی ندارد، گفت: ما مشکلی در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا در کشور نداریم و هم‌اکنون نیز دو شرکت در بخش خصوصی و مؤسسه تحقیقات در بافق یزد کار پرورش این نوع ماهی را آغاز کرده‌اند.

وی به نکته جالبی اشاره کرد و افزود: ما قبلاً یک توافق‌نامه با سازمان محیط‌ زیست در این زمینه داشتیم و اکنون بیشتر مخالفان خارج از بدنه کارشناسی این سازمان هستند.

اولویت داشتن آبهای شور و مناطق غیرساحلی برای تولید تیلاپیا در کشور

عبدالحی با بیان اینکه ما در سال ۹۴ توافق‌نامه‌ای را با سازمان محیط‌ زیست امضا کردیم و ۱۰ مجوز برای پرورش این ماهی در استان یزد صادر کردیم، ولی اکنون برخی افراد بیرون از بدنه محیط‌زیست با پرورش ماهی تیلاپیا مخالفند،‌ گفت: این در حالی‌ است که ما می‌گوییم اگر این نوع ماهی در آب‌های شور و آب‌های محدود تولید شود تأثیری بر روی محیط‌زیست نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر ماهی تیلاپیا در مناطق غیرساحلی که منبع آبی ندارد پرورش یابد، هیچ ایرادی نخواهد داشت[۱].

امید است با تعاملات سازنده کارشناسان سازمان شیلات، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی این مهم محقق شود تا تولید آن در سال موسوم به تولید و اشتغال، سبب اشتغالزایی در بخش شیلات، افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور و کاهش واردات این ماهی شود.

[۱] خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۶۰۹۰۶۰۰۰۵۰۲

  1. جناب عبدالهی، شما چرا؟ تو چه زمینه ای شیلات تونست کنترل بکنه مشکلات را که الان بخواد فقط محدود کنه این تولید را در آبهای شور. به محض دادن مجوز، تولید تیلاپیا تو همه استاتها مثل اپیدمی پخش میشه و صنعت رو نابود میکنه. جلوی تردد رو میخواهین بگیرین. نه اینکه الان بچه ماهیان قزل جابجا شده در کشور همه با مجوزن!!!.
    بعد فکر میکنی وارداتشم کمتر میشه. نه آقا فقط باعث دلال بازی، سودجویی ، کاهش قیمت ماهی های تولیدی و ورشکستگی تولیدکنندگان خواهد شد. تولیدکنندگان قزل و گرم آبی. اگر به فکر راهکارید. در ابتدا تلاش در بالابردن سرانه مصرف آبزیان و کمک به فراوری و عمل آوری و کمک به تولیدات موجود کشور است.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.