۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۰۲۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ دسته: تولید
۰

زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قرارداد جدید ایران با رنو و تاثیر آن بر پیشرفت خودروسازی در کشور، گفت: همچنان بیشتر قطعات برای مونتاژ خودروهای رنو از خارج وارد می‌شود و داخلی سازی صورت نمی گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته جاری از طرح سوال خود از وزیر صنعت درباره قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت رنو در ایران خبر داد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: از آقای شریعتمداری وزیر صنعت سوالی را درباره علت عدم رعایت منافع عمومی کشور در قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت رنو در ایران با ایدرو و شرکت پرتونگین ناصح مطرح کردم.

وی با بیان اینکه با توجه به امضای قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک رنو در ایران با ایدرو و شرکت پرتونگین ناصح، در این سرمایه‌گذاری مشترک، رنو با وجود سابقه بد اکثریت سهم را خواهد داشت و این اتفاق خوبی نیست، گفت: همچنان بیشتر قطعات برای مونتاژ خودروهای رنو از خارج وارد می‌شود و داخلی سازی صورت نمی گیرد.

زرآبادی افزود: باید منافع عمومی طرفین قرارداد حفظ شود اما در این قرارداد منافع ملی لحاظ نشده است[۱].

عملکرد بد رنو در قرارداد دهه ۸۰ با ایدرو

رنو در قرارداد دهه ۸۰ با طرف ایرانی یک شرکت با عنوان رنوپارس تاسیس کرده بود که بخش پارس آن مربوط به ایران خودرو و سایپا بود و بخش رنو متعلق به طرف فرانسوی بود. سهم طرف ایرانی از این شرکت ۴۹% و طرف فرانسوی ۵۱% بود.

در ابتدای این قرارداد سال ۸۴ محصول تندر ۹۰ تولید شد و قرار بود ۲۰% خودروهای تولیدی در ایران تحت لیسانس رنو به کشورهای دیگر صادر شود که این الزامات محقق نشد.

لازم به ذکر است رنو همزمان با تشدید تحریم ها از خلا بوجود آمده استفاده کرد و با عدم ارائه قطعات، دو خودروساز بزرگ ما را تحت فشار قرار می داد.

لذا پیشنهاد می شود بنگاه‌های خودروسازی برای انتقال فناوری به جای انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی، ضمن تکیه بر توان مهندسان داخلی و راه‌اندازی مراکز تحقیق ‌و توسعه بومی، برای همکاری خارجی سراغ تامین‌کنندگان قطعات و مجموعه‌های اصلی خودرو و نه واسطه ها بروند.

پینوشت:

[۱] ایسنا کد خبر: ۹۶۰۹۰۵۰۲۳۰۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.