۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۱۱۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ دسته: تولید
۰

کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: بایستی خودروسازان را ملزم به تشکیل مراکز تحقیق و توسعه مشترک کرد تا ضمن خروج از جریان مونتاژکاری، رقابت پذیری در صنعت خودرو افزایش یابد.

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه مونتاژکاری بلای جان صنعت خودرو است، اظهار داشت: بایستی خودروسازان را ملزم به تشکیل مراکز تحقیق و توسعه مشترک کرد تا ضمن خروج از جریان مونتاژکاری، رقابت پذیری در صنعت خودرو محقق شود.

نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد مونتاژکاری، خلاقیت و نوآوری را از صنعت خودرو گرفته است، تاکید کرد: واردات قطعات خودرویی که توانایی ساخت داخل آن وجود دارد منجر به جریان مونتاژکاری در صنعت کشور شده است.

با خروج از جریان مونتاژکاری امکان توسعه محصول با برند بومی محقق خواهد شد

کوهکن ادامه داد: با خروج از رویکرد مونتاژکاری ضمن توسعه بازارهای صادراتی و ارزآوری مناسب برای کشور، امکان توسعه محصول با برند بومی محقق و از توان و ظرفیت فعلی شرکت‌های داخلی استفاده خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه با توجه به رانتی که به این صنعت داده می شود، صادرات خودروهای ساخت داخل روند کاهشی داشته و رقابت پذیری در این صنعت محقق نشده است.

لزوم افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه منجر به تحول و گسترش صنعت خودرو خواهد شد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در «برنامه راهبردی صنعت خودرو» که بهمن ماه سال گذشته مصوب شد، خودروسازان را ملزم کرده است تا چهار سال آینده حداقل ۱.۵ درصد از فروش خود را به تحقیق و توسعه برای تولید محصولات جدید اختصاص دهند.

وی افزود: با تمهیدات جدید دولت در الزام خودروسازان به افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه، می توان امیدوار بود تا عملکرد ضعیف خودروسازان در حوزه تکنولوژی بهبود یابد.

الزام خودروسازان به ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک

کوهکن در پایان با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ دنیا با ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک، محصولات متنوع و باکیفیت تولید کرده و صنعت خودرو کشور خود را گسترش داده اند، گفت: بایستی خودروسازان داخلی با ایجاد این مراکز مشترک، محصول مشترک با کیفیت درخور ایرانی تولید کنند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.