۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۷۸۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸ دسته: انرژی
۰

دبیرکل GECF در حاشیه نشست سالانه این مجمع گفت: آمارها براساس مدل جهانی گاز نشان می‌دهد که تقاضا برای انرژی اولیه و گاز به ترتیب تا سال ۲۰۴۰، ۳۰ و ۵۳ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تاریخ ۲۳ نوامبر (سوم آذرماه) در سانتاکروز بولیوی برگزار گردید. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در کنار بیژن زنگنه وزیر نفت برای شرکت در این نشست در بولیوی حاضر شدند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلاو امارات، ١٢ عضو اصلی جی یی سی اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (LNG) را در اختیار دارند.

طرح دیدگاه های ایران در نشست کشورهای گازی

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری در این زمینه گفت: در این نشست، دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران‌ را ‌درباره انرژی و گاز طبیعی مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: در‌حاشیه این اجلاس، چنانچه فرصتی فراهم شود، دیدارهایی نیز با مقام‌های کشور‌ بولیوی و‌ مقام‌های شرکت کننده در اجلاس خواهم داشت و درباره مسائل جهانی و مسائل منطقه خاورمیانه گفت‌وگو خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهوری، انرژی را از مهمترین پیش نیازهای توسعه کشورها برشمرد و یادآور شد: خوشبختانه کشورهای تولید کننده و صادرکننده گاز، با پیش بینی نسبت به آینده وضع انرژی، ۱۷ سال پیش تصمیم به ایجاد مجمع کشورهای صادرکننده گاز گرفتند و‌ امروز این مجمع به نهادی تاثیرگذار در حوزه انرژی در عرصه بین الملل تبدیل شده است.

وی همچنین آمریکای لاتین را منطقه ای پراهمیت دانست و گفت: گسترش همکاری با کشورهای آمریکای لاتین، جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.

تقاضا برای گاز رو به افزایش است

محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) مهمترین مباحث مطرح شده در نخستین سمینار این مجمع در سانتاکروز بولیوی را تشریح کرد.

محمدحسین عادلی با اشاره به این که عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار انرژی و گاز نشان دهنده این است که دنیا به انرژی بیشتری نیاز دارد و انرژی پاک از همه مهمتر جلوه می کند، تصریح کرد: تا سال ۲۰۴۰ میلادی یعنی ۲۳ سال آینده، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین درآمد سرانه دنیا نیز تا سال ۲۰۴۰، ۸۰ درصد افزایش می‌یابد، یادآور شد: جمعیت شهری جهان تا سال ۲۰۴۰ میلادی ۱۰ درصد بالاتر می‌رود و ناوگان خودرویی دنیا از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دستگاه به ۲ میلیارد دستگاه خودرو می‌رسد.

دبیرکل GECF با این مقدمه اظهار کرد: همه این آمار براساس مدل جهانی گاز نشان می‌دهد که تقاضا برای انرژی و گاز رو به افزایش است و تقاضا برای انرژی اولیه و گاز به ترتیب تا سال ۲۰۴۰،  ۳۰ و ۵۳ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته عادلی، تقاضا برای گاز طبیعی در سال ۲۰۴۰ میلادی به سمت کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) تغییر مسیر می‌دهد.

تاریخچه تشکیل اوپک گازی

GECF یا همان مجمع کشورهای صادرکننده گاز (Gas Exporting Countries Forum) که به عنوان اوپک گازی نیز شهرت یافته است، در سال ۲۰۰۸ به ابتکار رهبر انقلاب و با پیشنهاد ایشان به مقامات ارشد روسیه به صورت یک سازمان مستقل پایه‌‌گذاری شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۸۵ در دیدار آقای ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به وجود نیمی از ذخایر گاز جهان در روسیه و ایران افزودند: دو کشور با کمک یکدیگر می‌توانند بنای یک سازمان مربوط به همکاری‌های گازی را همچون اوپک پایه‌گذاری کنند.

همچنین حدود یک سال بعد در تاریخ ۲۴ ام مهر ماه ۱۳۸۶ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به ایده‌ی تشکیل اوپک گازی و مذاکرات خوبی که رئیس‌جمهور روسیه در ایران داشته است، ابراز امیدواری کردند: نتایج این مذاکرات در آینده‌ی روشنِ روابط دو کشور، مفید و مؤثر باشد.

پیش از آن از سال ۲۰۰۱ به این سو وزرای نفت کشورهای گازی عضو اوپک جلساتی را برگزار می‌کردند که در طول ۱۵ سال گذشته روند تکاملی خود را طی کرده و پس از سازماندهی در قالب GECF به یکی از نهادهای تاثیرگذار در اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

از اهداف برگزاری این مجمع می‌توان به بررسی طرح‌های توسعه‌ای گاز در دنیا، توازن بین عرضه و تقاضای گاز،فن‌آوری‌های اکتشاف، تولید وحمل ونقل گاز وهزینه‌های مربوطه، ساختار بازارهای گاز، صادرات گاز از طریق خط لوله و به شکل گازطبیعی مایع شده (LNG)، رقابت گاز با سوخت‌های جایگزین، اقتصاد گاز طبیعی فشرده (CNG) و تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتی مایع (GTL)،اشاره کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.