۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۴۱۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

اقدامات دولت در تامین امنیت غذایی و به ویژه تولید گندم، فشارهای مختلفی را با خود به همراه داشته که از جمله آن ادعای «بی کیفیت بودن گندم های تولید داخل» است؛ با این وجود وزارت کشاورزی برای چندمین بار به صورت مستدل به این ادعاهای نادرست پاسخ داد تا نشان دهد که تولیدات داخلی حتی از نمونه های خارجی با کیفیت تر است.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال ۱۳۹۵ دولت یازدهم توانست با برنامه ریزی مناسب در جهت تامین امنیت غذایی، در تولید محصول استراتژیک گندم خودکفا شود.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ۹۵ حدود ۱۴.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید گردیده که از این میزان حدود ۱۱.۵ میلیون تن توسط دولت خریداری شد.

پس از دستیابی دولت به هدف خودکفایی در تولید گندم، اقدامات لازم جهت تثبیت این مهم ادامه نیافت؛ لذا تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان منجر به کاهش ۲۳ درصدی تولید گندم در سال جاری گردید؛ هرچند این کاهش به خودکفایی در تولید این محصول آسیبی وارد نکرد.

گندم تولید داخلی با کیفیت تر از نمونه های خارجی است

در این میان بعضی مسئولین دولتی با طرح مباحث مختلف، اقدامات انجام شده در مسیر تامین امنیت غذایی و تولید گندم را با سوالاتی مواجه نمودند.

از جمله مباحث مطرح در این زمینه پایین بودن کیفیت گندم های تولید داخل بود. مسئله ای که با پاسخ صریح معاون وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر بالا بودن کیفیت گندم های تولید داخلی همراه شد.

پس از آن نیز مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه ادعای کم کیفیت بودن گندم های تولید داخل از سوی کسانی مطرح می شود که در پی واردات هستند، گفت: گزارش هایی داریم که نشان می دهد کیفیت گندم های وارداتی از گندم تولید داخل پایین تر بوده است.

وجود ۷ درصد خاک در گندم تولید داخل صحت ندارد

در ادامه ۲۱ آبان ماه بود که رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران با اشاره به کیفیت گندم های تولید داخلی گفت: طبق بررسی ها اکنون هفت درصد گندم خاک و ۱۰ درصد افت غیرمفید است که در مجموع ۱۷ درصد ضایعات گندم را نشان می دهد؛ درحالی که کارخانه های تولید آرد حق هیچ اعتراضی را ندارند و باید گندم را با خاک بخرند.

وی اضافه کرد: اکنون هر کیلوگرم ضایعات گندم به قیمت یک هزار ریال (۱۰۰ تومان) است که سودجویان، گندم مخلوط را با قیمتی بیش از ۱۳۰ هزارریال به دولت می فروشند و دولت نیز چاره ای جز تحویل گرفتن محصول غیرکیفی ندارد.

این مسئول در انجمن آردسازان کشور تصریح کرد: این روزها عمده فعالیت کارخانه های تولید آرد کشور، پاکسازی خاک و ضایعات از گندم شده است.[۱]

اما وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ ۲۴ آبان آماه با انتشار اطلاعیه ای به این مسئله نیز پاسخ داد. در این اطلاعیه با رد ادعاهای بی کیفیتی گندم و آلودگی نان مردم به خاک، تصریح شده است: براساس استاندارد ملی ایران (شماره ۱۰۴ «گندم – ویژگی ها و روش های آزمون») گندم خوراک انسان در سه درجه طبقه بندی شده و کلیه گندم هایی که دولت در قالب خرید تضمینی طی سال های اخیر از کشاورزان خریداری کرده است، مطابق با استاندارد یاد شده و در درجات یک تا سه قرار داشته است و براین اساس اختلاط گندم غیر خوراکی با گندم خوراک انسان با قاطعیت رد می شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بر اساس ارزیابی های انجام شده توسط مرکز پژوهش های غلات در قالب جدول پاکی، عملکرد خرید تضمینی ۸.۸ میلیون تن گندم در سال ۱۳۹۶ نشان می دهد متوسط افت مفید و غیرمفید گندم خریداری شده به ترتیب ۱.۳۹ و ۱.۳۶ درصد بوده، بنابراین طرح این موضوع که گندم کشور با ۷ درصد خاک خریداری و به کارخانجات تحویل می شود به هیچ وجه صحت ندارد و قویا تکذیب می شود؛ بلکه همانطور که عنوان شد، افت غیرمفید گندم امسال ۱.۳۶ درصد بوده است نه ۷ درصد.

صادرات محصولات اساسی، قدم بعدی در تثبیت امنیت غذایی

با این اوصاف به نظر می رسد اقدامات دولت در تامین امنیت غذایی و به ویژه تولید گندم، فشارهای مختلفی را با خود به همراه داشته است؛ فشارهایی که عمدتا به دلیل کاهش واردات این محصول و افزایش تولید داخلی آن ایجاد شده است.

ضروری است وزارت کشاورزی ضمن رفع موانع و اشکالات موجود، در ادامه این مسیر مهم ثابت قدم بوده و زمینه را برای صادرات گندم و دیگر محصولات اساسی به صورت فرآوری شده نیز فراهم آورد.

پینوشت:

[۱] خبرگزای ایرنا کد خبر ۸۲۷۲۷۷۲۴



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.