۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۲۵۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ دسته: پول و بانک
۰

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تازگی در سخنانی به طور گسترده از عملکرد بانک مرکزی مستقل این کشور انتقاد کرده و گفته است: استقلال بانک مرکزی و عدم مشارکت دولت در سیاست گذاری پولی مشکلات گسترده ای برای اقتصاد ایجاد کرده و وضعیت بد اقتصاد ترکیه به خاطر آن است.

به گزارش مسیر اقتصاد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تازگی در سخنانی در جمع سران حزب عدالت و توسعه به انتقاد از بانک مرکزی مستقل این کشور پرداخته و عنوان کرده است: بانک مرکزی ترکیه در حال حاضر در مسیر غلطی قرار دارد.

اردوغان گفته است: عدم مشارکت دولت در تعیین سیاست های پولی و در نتیجه استقلال بانک مرکزی در این زمینه موجب شده تورم افزایش یابد و سرمایه گذاری نیز با کاهش همراه باشد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفته است: هربار که از نقش بانک مرکزی و وظایف آن صحبت می کنیم به ما هشدار می دهند که بانک مرکزی باید مستقل باشد و دولت نباید در امور بانک مرکزی دخالت کند. درحالیکه دلیل اصلی وضعیت بد فعلی استقلال بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی ترکیه مشکلات متعددی ایجاد کرده است گفت: اینکه در حال حاضر وضعیت اقتصاد ترکیه قابل قبول نیست و تورم افزایش یافته و رشد اقتصادی کاهش یافته به این دلیل است که دولت به این توصیه های نادرست عمل کرده و در کار بانک مرکزی دخالت نکرده است.

اردوغان به طور خاص به ضرورت کاهش نرخ سود در شبکه بانکی اشاره کرده و این اقدام را برای رونق تولید در این کشور مفید دانسته است. با اینحال از نظر اردوغان بانک مرکزی مستقل ترکیه در تحقق این اقدام کوتاهی کرده است.

اردوغان در این خصوص گفت: تلاش دولت در طول ۱۵ سال اخیر موجب شده است نرخ تورم تک رقمی شود و به زیر ۱۰ درصد برسد. با اینحال اهمال بانک مرکزی در کاهش نرخ سود موجب افزایش تورم شده و نرخ آن را دوباره دو رقمی نموده است.

رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه تداوم این مسیر غلط بانک مرکزی را ممکن ندانست و تأکید کرد دولت قصد دارد این مشکلات را حل نماید.

اردوغان با تأکید بر اینکه مقامات بانک مرکزی تنها وعده می دهند و بعد از گذشت زمان طولانی هیچ هدفی محقق نمی شود، خطاب به آنان گفت: هیچکدام از وعده های شما محقق نشده است. شما در مسیر غلطی قرار دارید.

منبع: حریت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.