۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۲۰۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ دسته: کشاورزی
۰

خادم عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به لزوم ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی و حمایت از صادرات محصولات کشاورزی، گفت: ایجاد معاونت اقتصادی و تقویت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات محصولات کشاورزی و تولیدات صنایع غذایی داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی وضعیت تجاری بخش کشاورزی نشان می دهد که تراز منفی تجاری بخش کشاورزی رو به بهبود بوده و از منفی ۹ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی ۳ میلیارد دلار در سال ۹۵ رسیده است.

کارشناسان عامل اصلی بهبود وضعیت تجاری بخش کشاورزی را اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی می دانند.

این قانون با بهره گیری از تجارب کشورهای توسعه یافته نظیر کانادا، آمریکا، برزیل، چین، روسیه و چند کشور دیگر در سال ۹۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به موجب آن وظایف و اختیارت مربوط به تجارت محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد.

این وزارتخانه نیز با برنامه ریزی دقیق جهت اجرای قانون از سال ۹۳ توانست در زمینه تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم به خودکفایی برسد و با کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات کشاورزی، رشد بخش کشاورزی را تسریع کند.

توسعه صادرات محصولات کشاورزی از طریق وزارت خارجه

در این راستا سید علاء الدین خادم عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دیروز در خصوص بهبود وضعیت صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای هدف بعد از اجرای قانون تمرکز گفت: توسعه صنایع فرآوری در بخش کشاورزی یکی از راهکارهای موثر برای صادرات محصولات غذایی به خارج از کشور است؛ بطور مثال با فرآوری محصول سیب می توان محصولات فرآوری شده را صادر کرد.

همچنین این نماینده مجلس تاکید کرد: براساس برنامه ششم توسعه کشور بخشی از سهم صادرات غیرنفتی باید از طریق صادرات محصولات کشاورزی و تولیدات صنایع غذایی حاصل شود؛ بنابراین دولت باید با ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و صنعت مواد غذایی و همچنین حمایت از صادرکنندگان زمینه رونق صادرات را فراهم کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه و تقویت دیپلماسی اقتصادی می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات محصولات کشاورزی و تولیدات صنایع غذایی داشته باشد.[۱]

تکمیل قانون تمرکز با ایجاد نهاد مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی

صحبت های این نماینده مجلس در حالی انجام شده که قانون تمرکز، وظایف بازرگانی حوزه کشاورزی را در اختیار وزارت کشاورزی قرار می دهد؛ لذا این وزارتخانه است که باید در ایجاد نهادهای لازم برای توسعه صادرات پیش قدم باشد.

به عنوان نمونه دفتر صنایع غذایی و غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت که وظایف مشخصی در حوزه فرآوری و زنجیره های تولیدی محصولات غذایی و کشاورزی دارد، همچنان بعد از اجرای قانون تمرکز در وزارت صنعت باقی مانده است؛ این درحالیست که این دفتر باید طبق قانون تمرکز به وزارت کشاورزی منتقل شود و نمایندگان مجلس باید این مهم را پیگیری نمایند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ملت کد خبر: ۳۵۶۹۴۲



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.