۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۹۷۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵ دسته: کشاورزی
۰

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به فرسودگی ماشین آلات کشاورزی در کشور، گفت: با توسعه و نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی می توانیم بیش از ۳۰ درصد مصرف سوخت این حوزه را کاهش دهیم.

به گزارش مسیر اقتصاد مکانیزاسیون یکی از مهمترین عوامل در فرایند تولید محصولات کشاورزی است که به کمک آن مدیریت نهاده های کشاورزی، حفاظت از منابع آب و خاک کشور و تولید انبوه و اقتصادی محصولات کشاورزی میسر خواهد شد.

نوسازی ماشین آلات کشاورزی نه‌تنها برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مهم است بلکه از لحاظ کاهش مصرف سوخت نیز اهمیت فراوانی دارد.

بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور فرسوده است

درهمین خصوص دیروز عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: اساسا بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور فرسوده است و تراکتورهایی با عمر بیش از ۳۰ سال در مزارع مشغول کار هستند، این یعنی روزانه حجم بسیار زیادی از بودجه دولت در قالب یارانه برای تامین سوخت تجهیزات فرسوده مصرف می‌شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرکدام از ادوات کشاورزی فرسوده که در حال‌حاضر مشغول به فعالیت هستند حداقل به‌صورت متوسط یک میلیون تومان سوخت را با قیمت پایین مصرف می‌کنند، ادامه داد: یک دستگاه در روز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر مصرف می‌کند، میزان صرفه‌جویی در سوخت را اگر در یک صندوق ذخیره کنیم می‌توانیم تجهیزات کشاورزی فرسوده را نوسازی کنیم.

پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه به‌دلیل اینکه هزینه مراحل کشت به علت فرسودگی ادوات بسیار بالا است، قیمت تمام شده محصول تولیدی نیز افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: علی رغم ارزان بودن زمین، نیروی کار و آب، عوامل دیگری باعث افزایش قیمت گندم تولیدی ما نسبت به محصول دیگر کشورها می‌شود.

ماشین آلات کشاورزی حدود ۳۰ درصد بیشتر از میزان استاندارد سوخت مصرف می‌کنند

در این باره کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزرات کشاورزی ۲۸ دی ماه سال گذشته گفته بود: در‌ حال‌حاضر ناوگان ماشین آلات کشاورزی حدود ۳۰ درصد بیشتر از میزان استاندارد سوخت مصرف می‌کند.

وی افزود: به‌عنوان مثال در استان خراسان‌شمالی که دارای ۱۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات کشاورزی است، نیمی از این تعداد فرسوده‌اند و بالای ۱۳ سال سن دارند. به طور دقیق‌تر؛ ۵۴ درصد از کمباین‌ها و ۴۹ درصد از مابقی ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتورها فرسوده هستند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.