۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۷۷۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

شرکت مشاوره اوکراینی «UkrAgroConsult» با ۲۰ سال سابقه فعالیت در کشاورزی اوکراین، تعامل مستقیمی با وزارت کشاورزی این کشور دارد و توانسته علاوه بر اطلاعات بازارهای داخلی، اطلاعاتی از وضعیت تولید و مصرف سایر بازارهای جهان در محصولات مختلف را در اختیار این وزارتخانه و تولیدکنندگان قرار دهد. ضروری است طبق قانون تمرکز، وزارت کشاورزی نیز به ایجاد چنین نهادهایی جهت انجام ماموریت های خود مدیریت واحد تولید و تجارت محصولات کشاورزی اقدام کند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشاورزی در اوکراین، یکی از زمینه های اصلی رشد اقتصاد این کشور به علت شرایط آب و هوایی مناسب و تراکم بالای جمعیت در مناطق روستایی محسوب می‌شود.

در حال حاضر اوکراین سومین صادر کننده بزرگ ذرت در جهان است و مقام پنجم صادرات گندم دنیا را نیز در اختیار دارد.

سطح کل زمین های زراعی در اوکراین ۶۰ میلیون هکتار است که در حدود ۴۲ میلیون هکتار متعلق به زمین های کشاورزی با باغ، زمین های کشت شده، تاکستان ها و مراتع است.

با این حال به گفته مسئولین این کشور امروزه فقط از حدود ۴۵-۵۰ درصد زمین های زراعی برای کشت محصولات کشاورزی استفاده می شود.

بخش قابل توجهی از پیشرفت های کشاورزی در کشور اوکراین به واسطه نهادهای این حوزه است. با بررسی ساختارهای موجود بخش بازرگانی در وزارت کشاورزی اوکراین، «نهاد مشاوره بازاری آرگو» برای محصولات تولیدی یکی از این نهادهاست.

شرکت مشاوره ای UkrAgroConsult یکی از عوامل موفقیت کشاورزی اوکراین

شرکت مشاوره ای UkrAgroConsult در تعامل مستقیم با دولت و وزارت کشاورزی اوکراین در سال ۱۹۹۴ در این کشور تاسیس شده است.

این شرکت با سابقه بیش از ۲۰ سال، تجربه ای قابل توجه در بازاریابی و بازاررسانی در محصولات کشاورزی اوکراین  را در کارنامه خود دارد.

UkrAgroConsult یک تیم پویای مدرن است که خدمات متنوعی از جمله مشاوره های تخصصی برای سرمایه گذاری، تحقیقات علمی بازار، تجزیه و تحلیل بازار محصولات، پیش بینی آب و هوا را بر عهده دارد.

اساس تشکیل این شرکت بر مبنای این موضوع بوده است که موفقیت هر کسب و کار بدون دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات امکان پذیر نبوده و به ویژه برای بخش کشاورزی دریافت اطلاعات درجه اهمیت بالایی دارد چرا که عوامل آب و هوایی، اقتصادی و سیاسی در آن تاثیر مستقیم دارند.

شرکت UkrAgroConsult سیستم جامع اطلاعاتی دارد

از فعالیت‌های مهم این شرکت می توان به جمع آوری اطلاعات میدانی از بازارهای کشورهای مختلف دنیا نظیر کشورهای مجاور اوکراین، دریای سیاه و امریکا اشاره کرد که به بازاریابی محصولات تولیدی اوکراین کمک فراوانی می کند.

این شرکت با جمع آوری اطلاعات دقیق از میزان تولید محصولات در سایر کشورها و همچنین قیمت آنها در بازار زمینه را برای محصولات تولیدی در این کشور مهیا می کند.

یکی از اقدامات مهم این شرکت، ارائه خبرنامه ماهانه به کشاورزان در مورد دانه های روغنی و زیتون است که به کشاورزان اوکراینی تحلیلی واقعی از روند بازار میدهد.

همکاری UkrAgroConsult با نهادهای مختلف دولتی و جهانی

این شرکت توانسته است علاوه بر کشاورزان، مشتریان دیگری نیز برای استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در این مرکز برای خود جذب کند.

مشتریان شرکت UkrAgroConsult سرمایه گذاران، بانک ها، شرکت های تجاری بین المللی و اوکراینی نیز هستند.

شرکت مشاوره ای UkrAgroConsult همچنین با تعدادی از سازمان های دولتی این کشور و سایر سازمان های بین المللی مانند GAFTA، انجمن دانه و وزارت کشاورزی و اتاق بازرگانی اوکراین، انجمن UkrOilProm، شورای صادرکنندگان اوکراین، اتاق بازرگانی آمریکا و دیگران همکاری می کند.[۱]

لزوم حرکت وزارت کشاورزی به سمت ایجاد ساختارهای متناسب با بازرگانی

مدیریت واحد تولید و تجارت محصولات کشاورزی در اکثر کشورهای توسعه یافته جهان نظیر آمریکا، روسیه، چین، نروژ، برزیل، آرژانتین، اوکراین و … باعث شده است تا ایران هم از سال ۹۳ اجرای این سیاست را عملی کند.

این سیاست که تحت عنوان قانون تمرکز در ایران اجرایی شده است، مدیریت واحد زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی سپرد.

اما همچنان در این وزارتخانه نهادهای متناسب با اجرای ماموریت جدید جهت توسعه فعالیت های بازرگانی مرتبط با کشاورزی ایجاد نشده است.

بنابراین ضروری است وزارت کشاورزی نیز با بهره گیری از تجارب سایر کشورها، نهادهای لازم برای مدیریت بازار و اطلاعات و تجارت را طبق قانون تمرکز ایجاد نماید و از اقدامات آن در اجرای ماموریت خود بهره برداری کند.

پینوشت:

[۱] http://www.blackseagrain.net



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.