۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۶۶۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ دسته: انرژی
۰

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده انرژی همچون بی پی، شورون و توتال از سال‌ها قبل برنامه‌های گسترده ای برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز کردند؛ اما اکنون این شرکت ها فعالیت های خود در حوزه سوخت‌های فسیلی را از سر گرفته اند.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده انرژی در جهان بیش از یک دهه قبل را آغاز کردند.

فعالیت های این شرکت در آن زمان با توسعه تولید انرژی های خورشیدی در کشورهایی همچون استرالیا، اسپانیا و آمریکا و ساخت نیروگاه های بادی در کشورهای هلند و آمریکا اغاز شد.

اما این شرکت ها در طول سال های اخیر نتوانسته اند به اهدافی که برای خود در حوزه تولید انرژی های تجدیدپذیر داشته اند دست بایند و دستاورد کمی در جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی های تجدیدپذیر داشته اند. از این رو این شرکت ها مجبور شده اند فعالیت های خود بار دیگر در حوزه سوخت‌های فسیلی از سر بگیرند.

اما امروز شرکت بیریتیش پترولیوم یا به طور اختصار بی پی، که یکی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه تولید انرژی در جهان است برنامه ای جدید با عنوان بازگشت به سوخت‌های فسیلی را در دستور کار قرار داده است و برنامه های سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر را محدود نموده است.

این شرکت پیش از این حتی به منظور نشان دادن عزم خود در گسترش فعالیت ها در حوزه انرژی های تجدیدپذیر لوگوی خود را تغییر داد و به طور عمومی اعلام کرد قصد دارد فعالیت های خود در تولید سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد و به سمت افزایش تولید انرژی های بادی و خورشیدی گام بردارد.

شرکت های غربی توان رقابت با شرکت های چینی را نداشته اند

یکی از دلایل عدم موفقیت شرکت های بزرگی همچون شرکت بی پی در گسترش فعالیت های خود در حوزه انرژی های تجدیدپذیر عدم امکان رقابت با شرکت های چینی بوده است. در حال حاضر شرکت های چینی در زمینه تولید سلول های خورشیدی بسیار پیشرفت کرده اند و محصولات شرکت بی پی از نظر قیمتی توان رقابت با محصولات مشابه چینی را ندارد.

از طرف دیگر به دلیل هزینه تمام شده نسبتا بالای تولید برق از نیروگاه های بادی شرکت بی پی در سال های اخیر نتوانسته است مشتریان مناسبی برای سرمایه گذاری مشترک در احداث نیروگاه های بادی پیدا نماید.

در همین راستا مدیرعامل شرکت بی پی با بیان اینکه این شرکت تا به حال هزینه های زیادی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر انجام داده است گفته است: «سرمایه گذاری های گسترده ما نتیجه نداشته است. ما اطمینان نداریم که در آینده بتوانیم در بازار این حوزه در رقابت با دیگران موفق باشیم.»

این سخنان مدیرعامل شرکت بی پی به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی نشان می دهد که سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی های تجدیدپذیر موفقیت آمیز نبوده است.

بازار سوخت‌های فسیلی همچنان جذاب است

در سال های اخیر بسیاری از کشورهای دنیا به سمت استفاده بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر حرکت کرده اند و حتی کشورهایی همچون چین و هند که بیشتری رشد اقتصادی را در بین کشورهای جهان دارند از ضرورت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی سخن گفته اند.

اما در عمل تقاضای سوخت‌های فسیلی از جمله نفت چشم اندازی افزایشی دارد و شرکت های بزرگ تولیدکننده انرژی معتقدند این بازار همچنان برای آن‌ها جذاب است؛ از این رو قصد دارند سرمایه گذاری های خود در این حوزه را افزایش دهند.

مدیران عامل شرکت های بزرگ در مصاحبه های متعدد نزدیک شدن به اوج تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را رد کرده اند و از عزم خود برای توسعه برنامه های خود در این حوزه سخن گفته اند.

علاوه بر این طبق پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی تا سال ۲۰۴۰ تقاضا برای نفت بیش از ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

سهم ۳ درصدی انرژی های تجدیدپذیر از شرکت های بزرگ تولیدکننده انرژی

در حال حاضر طبق ارزیابی های انجام شده از میزان و چگونگی سرمایه گذاری های شرکت های بزرگ تولیدکننده انرژی همچون بی پی، شورون، اکسون موبیل، شل و توتال انرژی های تجدیدپذیر تنها ۳ درصد از این سرمایه گذاری ها سهم دارند.

در حال حاضر این شرکت های تولیدکننده انرژی تصمیم گرفته اند به حوزه تولید سوخت‌های فسیلی بازگردند و با قراردادهای جدید با کشورهای نفتی بخش زیادی از برنامه خود را در این حوزه متمرکز نموده اند.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.