۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۶۱۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ دسته: کشاورزی
۰

مشایی با اشاره به اینکه مصرف ماهی تیلاپیا برای خانم های باردار بسیار مفید است، گفت: امگا ۳ و امگا ۶ موجود در ماهی تیلاپیا با هم تناسب دارد و از این منظر ارزش غذایی آن در سطح مطلوبی قرار دارد.

نسرین مشایی، استادیار پژوهشی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق یزد در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص آخرین وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: اخیرا سازمان حفاظت محیط زیست با توسعه تولید ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات بافق یزد موافقت کرده است.

وی افزود: در آخرین بازدیدی که دو کارشناس خارجی از مرکز تحقیقات بافق یزد داشتند امکانات و برنامه های طراحی شده در این مرکز را غیر قابل تصور و شگفت آور خواندند و گفتند این مرکز به لحاظ تمام جوانب بی نظیر است.

امگا ۳ و امگا ۶ موجود در ماهی تیلاپیا با هم تناسب دارد

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور در خصوص انتقاد برخی از کارشناسان به خاطر پایین بودن ارزش غذایی ماهی تیلاپیا گفت: معمولا تمامی آبزیان را به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع توصیه به مصرف می کنند. ماهی تیلاپیا نیز به لحاظ پروتئینی بسیار غنی است و به خاطر وجود اسیدهای چرب غیراشباع در آن برای  سلامت انسان مفید است.

وی افزود: آن چیزی که برای سلامت انسان مفید است صرفا مقدار امگا ۳ و امگا ۶ نیست بلکه نسبت امگا ۳ با امگا ۶ است. در آنالیزهای ماهی تیلاپیا مشخص شده است که این نسبت کاملا مناسب است. یعنی اینکه گفته شود ماهی به لحاظ امگا ۳ غنی نیست، حرف درستی نیست چراکه تعیین کننده تنها مقدار امگا ۳ و امگا ۶ نیست بلکه نسبت آن مهم است.

گوشت ماهی تیلاپیا برای خانم های باردار بسیار مفید است

مشایی گفت: شرایط پرورشی ماهی تیلاپیا در کیفیت گوشت آن بسیار اثرگذار است. اگر تعادل غذایی در پرورش این ماهی به درستی و براساس دستورالعمل ساده ای که برای آن ارائه شده، انجام شود، مصرف آن هیچ خطری ندارد و حتی برای خانم های باردار  نیزبسیار مفید است. به طور خاص مصرف ماهی تیلاپیا به لحاظ وجود کارتونئیدها که آنتی اکسیدان ها را تامین می کند بسیار مفید است.

وی افزود: گوشت ماهی تیلاپیا دارای مقدار مناسب پروتئین، کاروتنوئید و نسبت مطلوب اسیدهای چرب غیراشباع است. نقش اسیدهای چرب غیراشباع و مصرف آن در سلامت بدن انسان کاملاً شناخته شده است. این ترکیبات مفید عمدتاً با مصرف محصولات آبزیان تأمین می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بافق یزد گفت: مقدار اسیدهای چرب غیراشباع ضروری در آبزیان و به ویژه آبزیان پرورشی ثابت نیست و وابستگی به تغذیه و شرایط محیط دارد. در تیلاپیا همانند دیگر آبزیان پرورشی، استفاده از جیره غذایی مناسب در تولید ترکیب مطلوب محصول، اهمیت زیادی دارد.

جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی با مصرف ماهی تیلاپیا

مشایی گفت: در تیلاپیای نیل که در مرکز تحقیقات بافق یزد نیز پرورش داده می شود بخش قابل توجه کارتنوئید در کبد یافت می شود که براثر اکسیداسیون به ویتامین A تبدیل می شود. این ترکیب اثر آنتی اکسیدان داشته و نقش حفاظت در برابر سرطان و افزایش پاسخ ایمنی را دارد. همچنین برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار موثر است.

وی در پایان گفت: تیلاپیا ماهی مقاومی است و محققین دریافته اند که اساساً آنچه به این ماهی صفت مقاومت در برابر عفونت و امراض را می بخشد، درحقیقت وجود کارتنوئید سرشار در پیکره این ماهی است. باتوجه به مقاومت تیلاپیا دربرابر بیماری ها، سلامت فیله تیلاپیای پرورشی از نظر باقیمانده های دارویی و شیمیایی برای مصرف انسانی بسیار قابل توجه است. زیرا در دوره پرورش این ماهی مصرف مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک ها بسیار محدود است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.