۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۲۴۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت از تصمیم روسیه، ایران و آذربایجان برای حذف دلار از مبادلات تجاری مشترک خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد روز چهارشنبه دهم آبان بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تأکید کردند: «می‌توانیم با حذف دلار در معاملات، تحریم‌ها را بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم».

همچنین ایشان فرمودند: «بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می‌توانیم تحریم‌های آمریکایی‌ها را با روش‌هایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی دو یا چند جانبه، بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم.»

بعد از انتشار این خبر بحث حذف دلار و انعقاد پیمان های پولی دوجانبه به اخبار داغ رسانه ها تبدیل شد و شخصیت های سیاسی و کارشناسان، این مهم را راهکاری برای بی اثر کردن تحریم ها قلمداد کردند.

رواج مبادلات بر اساس ارزهای ملی موجب همبستگی میان ایران، روسیه و آذربایجان می شود

در این راستا محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری روز شنبه ۲۰ آبان ماه با اصحاب رسانه گیلان، با اشاره به تشکیل کمیته های کاری و همکاری بین سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه و تصمیم بر حذف دلار از مبادلات بین آن ها، گفت: رایج کردن مبادلات بر اساس ارزهای ملی موجب افزایش همبستگی بین سه کشور می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تحریم کاستا خاطرنشان کرد: کارگروهی در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است که نسبت به کنش های سیاسی دولت در مقابل تحریم ها و مغایرت آن با برجام اقدام می‌کند. دولت نیز بر اساس گزارش های این کارگروه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.[۱]

همچنین محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز ۱۷ آبان ماه در مورد اهتمام دولت برای حذف دلار از مبادلات بین المللی تصریح کرده و گفته بود: دولت از سال ها قبل برای حذف دلار از مناسبات تجارت بین الملل گام هایی برداشت و عمده فعالیت ها در حال حاضر بر اساس یورو است.

یورو با دلار تفاوتی ندارد

تأکید رهبر انقلاب بر لزوم حذف دلار از مبادلات تجاری و همچنین بدعهدی های آمریکا در برجام، مسئولین را برای حذف دلار مصمم کرده است.

در چنین شرایطی اما موضوع جایگزینی دلار با یورو نیست؛ بحث اصلی حرکت به سمت انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و استفاده از ارزهای ملی در تجارت است که باید این مهم مورد توجه قرار بگیرد.

پینوشت:

[۱] سایت جماران



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.