۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۲۳۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

رؤسای جمهور چین و شیلی توافقنامه بهبود تجارت دوجانبه میان خود را امضاء کردند. هدف از این توافقنامه تقویت و تعمیق توافقنامه تجارت دوجانبه منعقد شده در سال ۲۰۰۵ بوده است که باعث شده حجم مبادلات تجاری میان دو کشور ۴ برابر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد رؤسای جمهور چین و شیلی توافقنامه بهبود تجارت دوجانبه میان خود را در جلسه رهبران اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام که در ویتنام برگزار شد، امضاء کردند. این توافقنامه به منظور تقویت و تعمیق توافقنامه تجارت دوجانبه موجود میان دو کشور به امضاء رسیده است.

چین و شیلی در سال ۲۰۰۵ توافقنامه تجارت دوجانبه میان خود را به امضاء رسانده اند. این توافقنامه اولین توافقنامه تجارت دوجانبه چین است. از زمان انعقاد این توفقنامه تا سال ۲۰۱۶ میزان تجارت میان دو کشور ۴ برابر شده و به ۳۱ میلیارد دلار رسیده است.

متن توافقنامه بهبود یافته، تمرکز خود را از تجارت محض کالاها گسترش داده و خدمات را نیز تحت پوشش قرار داده است. توافقنامه بهبود یافته پس از ۴ جلسه مذاکره در سال جاری میان طرفین در مورد بخش هایی از قبیل تجارت الکترونیک، تدارکات دولتی و سیاست رقابت به امضاء رسیده است.

تاکنون کشور چین بیش از ۱۵ توافقنامه تجارت دوجانبه با کشورهای مختلف منعقد کرده است. این در حالی است که چین عضو سازمان تجارت جهانی نیز هست.

روند سال های گذشته کشورها در تجارت بین المللی نشان می دهد که انعقاد قراردادهای تجارت دوجانبه، نقش عمده ای در حضور گسترده تر کشورها در عرصه رقابت بین المللی دارد.

امروزه اکثر کشورها حتی کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی هستند نیز اقدام به انعقاد توافقنامه های تجارت دوجانبه کرده اند. چرا که انعقاد توافقات تجاری دوجانبه دشواری‌های توافقات بین‌المللی و چندجانبه را ندارد و سریعتر به نتیجه می‌رسد.

برگرفته از: اکونیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.