۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۱۰۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

آمریکا به دلیل وجود نفت شیل رفته رفته نفت کمتری را وارد خواهد کرد، این در حالی است که واردات چین نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه رشد نیز خواهد کرد. بنابراین عربستان برای حفظ بازار فروش نفت خود، تمایل دارد با یوآن مبادلات نفتی را انجام دهد و در این زمینه به سمت چین و خواسته هایش حرکت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد تصمیم چین مبنی بر راه اندازی بازار قراردادهای آتی معاملات یوآنی نفت با پشتوانه طلا ممکن است ضربه شدیدی را به سیستم پترودلاری وارد نماید. این بازار دریچه جدیدی برای بین المللی شدن هرچه بیشتر یوآن باز خواهد کرد.

به گفته محققان چینی، کشور چین آماده است با قبول ریسک، پروژه پترویوآن خود را پیش ببرد. چراکه این قراردادها گام بزرگی در جهت بین المللی کردن یوآن خواهند بود.

محققان بر این عقیده اند که شرایط حال حاضر برای راه اندازی چنین قراردادهایی مناسب است. زیرا در حال حاضر قیمت نفت پایین بوده و عرضه بیش از تقاضاست. از طرفی چین نیز بزرگترین مصرف کننده نفت است.

به گفته محققان اگر چین در حال حاضر این قراردادها را راه اندازی نکند، نمی تواند از شیوه اثرگذاری قیمت ها تجربه کسب کند. زیرا زمانی که وضعیت بازار تغییر کند و تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، فرصت از دست خواهد رفت.

طبق گفته چنگ فینینگ محقق چینی، روند بین المللی شدن یوآن مانند اقیانوس بزرگی است که به توانایی شناگری و ریسک پذیری چین بستگی دارد. چین برای قبول تمامی ریسک ها آماده است. برای مثال کمیته ای تحت عنوان شورای دولتی چین برای نظارت بر ثبات و توسعه مالی در این معاملات تأسیس شده است.

بیانیه رسمی منتشر شده توسط خبرگزاری شینهوا اظهار داشته که کمیته مذکور مشغول بحث و بررسی برنامه های اصلاحات و توسعه بخش مالی، هماهنگی اصلاحات مالی و هماهنگ سازی سیاست های پولی مالی مرتبط با قراردادهای آتی نفت است.

پشتوانه طلا مزیت قراردادهای یوآنی نسبت به قراردادهای دلاری

وانگ جیمین مدیر مرکز جهانی سازی و نوسازی مؤسسه اقتصاد و تجارت چین، می گوید: یک مزیت رقابتی قرارداهای آتی چینی نسبت به شاخص های برنت و غرب تگزاس در امکان تبدیل آن به طلا است.

به گفته وانگ با توجه به بی ثباتی اقتصاد جهانی، فلزات گرانبها از اهمیت بالایی برخوردار شده اند. برخی کشورها مانند روسیه، قبلا معاملات نفتی خود با چین را به یوآن انجام داده اند. پشتوانه طلا برای این قراردادها توجه بازیگران بیشتری را در عرصه جهانی به خود جلب خواهد کرد.

عربستان به سمت چین حرکت می کند

کشور ونزوئلا نیز قیمت گذاری نفت خود بوسیله یوآن را اغاز کرده است. این اقدام به دلیل تحریم های آمریکا برای منع معامله با دلار است که که سبب شده این کشور دست به چنین اقدامی بزند.

کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی که از دهه ۱۹۷۰ بر اساس توافقی که با آمریکا کرده تا نفت خود را به دلار معامله کند، ممکن است به زودی یوان را جایگزین آن کند.

محققان چینی بیان نموده اند که آمریکا به دلیل وجود نفت شیل رفته رفته نفت کمتری را وارد خواهد کرد، این در حالی است که واردات چین نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه رشد نیز خواهد کرد. تعداد خودروها در چین در حال افزایش است، اقتصاد نیز در حال رشد است و لذا نیاز به مصرف انرژی افزایش خواهد یافت. بنابراین عربستان نیز مایل به از دست دادن بازار خود نیست.

از طرفی روسیه نیز آماده است تا جایگاه عربستان را تحت اختیار خود بگیرد. روسیه با فروش ۵۲.۵ میلیون تن نفت به چین به ارزش ۱۶.۸۷ میلیارد دلار، از کشور عربستان نیز فراتر رفته است. از نظر محققان، عربستان این خطر را درک می کند و احتمالا برخی از قرارداهای نفتی اش را به یوآن چین تبدیل خواهد کرد.

علاوه بر این چین در سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرده است که عربستان مایل است سرمایه گذاری خود را با یوآن چین انجام دهد. همچنین اقتصاددانان معتقدند که چین عربستان را مجبور به معامله نفت خود با یوآن خواهد کرد.

طبق گفته رسانه ها، در حال حاضر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار از معاملات نفت بوسیله یوآن انجام می شود.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.