۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۹۸۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸ دسته: دولت و حکمرانی
۰

بانک توسعه آسیایی در گزارش اخیر خود تصریح کرده است که توسعه تجارت منطقه‌ای کشورها موجب کاهش عدم قطعیت های جهانی می شود و مقاومت اقتصادی کشورها را افزایش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک توسعه آسیایی در تحقیقاتی به بررسی روندهای افزایش تبادلات و تجارت منطقه‌ای و اثرات آن بر کشورها پرداخته است.

کشورها در حال گسترش تجارت منطقه‌ای هستند

بر اساس نتایج این تحقیق که به تازگی منتشر شده است کشورهای جهان درحال حرکت به سمت افزایش تبادلات با کشورهای همسایه و منطقه خود هستند و در طول سال های اخیر با شتاب بیشتری تجارت منطقه‌ای خود را گسترش داده اند.

این درحالیست که درحال حاضر وضعیت نظام مالی جهانی از ثبات لازم برخوردار نیست و عدم قطعیت های متعددی در این زمینه کشورها را تهدید می‌کند و در چنین شرایطی یکی از چالش های اساسی پیش روی کشورها افزایش مقاومت اقتصادی در برابر تکانه های خارجی و داخلی است.

افزایش تجارت منطقه‌ای مقاومتی اقتصادی کشورها را افزایش می‌دهد

بر اساس گزارش بانک توسعه آسیایی با وجود شرایط عدم قطعیت در نظام مالی جهانی گسترش تجارت منطقه‌ای توانسته است به نوعی خطرات تبادلات تجاری را برای کشورها پوشش دهد و موجب افزایش مقاومت اقتصادی کشورها گردد.

از این رو بانک توسعه آسیایی به کشورهای آسیایی توصیه کرده است که از طریق افزایش تبادلات تجاری منطقه ای مقاومت اقتصادی کشورشان را افزایش دهند.

تجارت منطقه‌ای در کشورهای آسیایی رشد قابل توجهی دارد

کشورهای آسیایی در حال حاضر جزء کشورهای با رشد اقتصادی بالا در جهان هستند و توانسته اند در طول دهه های اخیر تولید اقتصادی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

علاوه بر این سهم تجارت منطقه‌ای در بین کشورهای آسیایی در طول سال های اخیر درحال افزایش است و به بیش از ۵۷ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. این درحالیست که در طول ۵ سال قبل از آن میانگین سهم تجارت منطقه‌ای در کشورهای آسیایی در حدود ۵۵.۹ درصد بوده است.

از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیز کشورهای آسیایی درحال حرکت به سمت سرمایه گذاری منطقه‌ای هستند و در سال های اخیر سهم سرمایه گذاری منطقه‌ای از کل سرمایه گذاری جذب شده توسط این کشورها افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش مقاومت اقتصادی برای کشورها ضروری است

در گزارش بانک توسعه آسیایی به طور جداگانه به بررسی راهکارهای پیش روی کشورهای آسیایی برای افزایش مقاومت اقتصادی پرداخته شده است. از نظر بانک توسعه آسیایی دستیابی به مقاومتی اقتصادی یکی از الزامات کشورها در مسیر دستیابی به رشد و توسعه پایدار است.

افزایش تجارت منطقه‌ای یکی از راهکارهای افزایش مقاومت اقتصادی است که با ایجاد وابستگی متقابل بین کشورهای همسایه و منطقه موجب کاهش عدم قطعیت ها می شود و در عین حال با ایجاد یک زنجیره واحد امکان مقاومت اقتصادی کشورها در برابر تکانه های خارجی را نیز افزایش می دهد.

کشورهای آسیایی وضعیت بهتری از منظر مقاومت اقتصادی دارند

بیش از ۲۰ سال قبل و در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی یک بحران اقتصادی گسترده در کشورهای جنوب شرق آسیا رخ داد که تبعات آن بر بسیاری از کشورهای آسیایی و حتی قاره های اروپا و آفریقا نیز اثرگذار بود. اما اکنون از منظر مقاومت اقتصادی کشورهای آسیایی وضعیتی بهتر از دیگر کشورهای جهان دارند.

درحال حاضر نظام مالی و نظارتی کشورهای آسیایی از دیگر کشورهای دنیا مناسب تر است و این کشورها توانسته اند همکاری های منطقه ای بیشتری در زمینه نظام مالی با یکدیگر داشته باشند.

بانک توسعه آسیایی یک نهاد مشترک بین ۴۸ کشور آسیایی است که از سال ۱۹۶۶ تأسیس شده و اهداف اصلی آن کاهش فقر، کمک به افزایش رشد اقتصادی پایدار و همگرایی منطقه ای است. با اینحال ۱۹ کشور دیگر غیر آسیایی نیز در این نهاد مشارکت دارند.

منبع: پایگاه بانک توسعه آسیایی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.