۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۹۰۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

تولید ماهی تیلاپیا در برزیل با استقبال زیادی از سوی کشاورزان این کشور روبرو شده است؛ به طوری که ۵۰ درصد کل تولید آبزیان در برزیل به تولید و پرورش ماهی تیلاپیا اختصاص دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد تولید حرفه ای و سریع، ورود شرکت های جدید در صنعت آبزی پروری و افزایش تکنولوژی پرورش ماهی سبب رشد ۱۲۳ درصدی تولید آبزیان در برزیل از سال ۲۰۰۵ تاکنون شده است، به طوری که تولید آبزیان این کشور از ۲۵۷ هزار تن در سال ۲۰۰۵ به بیش از ۵۷۴ هزار تن در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

۵۰ درصد از صنعت شیلات برزیل به پرورش ماهی تیلاپیا اختصاص دارد

از سال ۲۰۰۵ میلادی تا به حال ۳۸ درصد کل تولید آبزیان در برزیل به تولید و پرورش ماهی تیلاپیا اختصاص داشته است. این درحالیست که اخیرا سهم ماهی تیلاپیا افزایش یافته و اکنون تولید این ماهی نزدیک به ۵۰ درصد تولیدات این کشور را شامل می شود.

پیش بینی می شود که  تولید و پرورش ماهی تیلاپیا، تولید ناخالص برزیل به میزان ۱۰ درصد در سال افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۰ این کشور ۴۹۰ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید کند. علاوه بر این، پیش بینی می شود تولید سالیانه این ماهی در آب های شیرین در طول مدت مشابه به ۳۰۰ هزار تن در سال برسد.

برزیل توان تبدیل شدن به ابرقدرت آبزی پروری جهان را دارد

شرکت چند ملیتی رابوبانک در گزارشی عنوان کرد که برزیل تمام ابزار لازم را برای تبدیل شدن به ابرقدرت آبزی پروری جهان را دارد اما بنابر دلایلی هنوز تا رسیدن به میزان تولید کشورهای مثل چین، نروژ، هند و اندونزی فاصله دارد. حتی در منطقه آمریکا جنوبی نیز این کشور با رقبای سرسختی چون شیلی و اکوادر روبه رو است.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف تیلاپیا در بین مردم برزیل

به دلیل نیاز کم به سرمایه و فن آوری های پیشرفته و حاشیه سود ۲۰ درصدی تولید ماهی تیلاپیا، کشاورزان کوچک و متوسط ​برزیل اشتیاق فراوانی به تولید و پرورش این ماهی دارند.

در حال حاضر در کانون توجه آبزی پروری در برزیل، ماهی تیلاپیا سهم خود را در تولید پروتئین هایی با ارزش غذایی بالا برای پاسخگویی به تقاضای مواد غذایی در بین مردم این کشور نشان داده است.

در همین خصوص برونو دیویس، بزرگترین تولید کننده تیلاپیا در کشور برزیل گفت: کشورمان به منظور تحکیم بازار داخلی و همچنین افزایش صادرات به دنبال افزایش تولید ماهی تیلاپیا در سال جاری است.

مصرف آبزیان به ویژه ماهی تیلاپیا در برزیل سالانه بین ۸ تا ۱۰ درصد در بین مردم افزایش پیدا می کند به همین دلیل است که نزدیک به نیمی از  تولید آبزیان در این کشور به ماهی تیلاپیا اختصاص دارد.

یکی از عوامل مهمی که در افزایش مصرف ماهی تیلاپیا در بین برزیلی ها موثر بوده است، کیفیت بالای تیلاپیای تولید شده این کشور است، همچنین کمبود عرضه دیگر ماهیان در این کشور به این قضیه دامن زده است به طوری که سرانه مصرف ماهی تیلاپیا در بین مردم ۱ کیلوگرم در سال است.

۱۷ درصد اشتغال کشاورزان برزیلی به تولید ماهی تیلاپیا اختصاص دارد

ماهی تیلاپیا تنها ماهی است که در برزیل به صورت تجاری پرورش داده می شود و ۱۷ درصد از اشتغال کشاورزان برزیلی به تولید و پرورش این ماهی مرتبط است.

آبزی پروران این کشور بیشتر از گونه تیلاپیای نیل استفاده می کنند به طوری که این کشور بزرگترین تولید کننده گونه تیلاپیا نیل در جهان محسوب می شود.

همچین سیستم محبوب در بین آبزی پروران این ماهی در برزیل، سیستم پرورش در قفس های شناور و همراه با کیفیت آب بالا و عمق مناسب می باشد.

تقریبا در کل مناطق برزیل تیلاپیا مصرف می شود با این حال، بازارهای عمده این محصول پایتخت این کشور و مراکز بزرگ شهری در شمال شرق، جنوب شرقی و جنوب کشور هستند. مناطق گرمتر از جمله میدویست و مناطق شمال شرقی بیشتر تیلاپیا تولید می کنند، زیرا دمای آب در اکثر زمان سال مناسب است.

در مناطق جنوب و جنوب شرقی، در طول زمستان رشد ماهی افزایش می یابد با این حال، تولید کنندگان در این مناطق به بازارهای بزرگ نزدیک تر هستند و حدود ۱۰-۲۰٪ ارزان تر از تولید کنندگان در شمال شرق تیلاپیا را به فروش می رسانند

منابع:

yon.ir/iIaNc

yon.ir/YJgiB

yon.ir/InL3a

yon.ir/8Rieq



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.