۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۷۹۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ دسته: کشاورزی
۰

بعد از خودکفایی در تولید گندم در سال ۹۵ و افزایش ذخایر استراتژیک این محصول، صادرات گندم گام بعدی دولت و وزارت کشاورزی در راستای افزایش ضریب امنیت غذایی و کسب درآمد از صادرات است.

به گزارش مسیر اقتصاد باتوجه به خودکفایی در تولید گندم در سال ۹۵ و همچنین افزایش ذخایر راهبردی این محصول اساسی نیاز بود تا مسئولین کشور و بخش خصوصی برای صادرات این محصول با ارزش غذایی به سایر کشورها برنامه ریزی نمایند.

بخش کشاورزی ایران در سال گذشته حدود ۱۴.۵ میلیون تن گندم تولید کرد و توانست هدف خودکفایی در تولید این محصول اساسی را محقق نماید.

صادرات، گام بعدی تولید و ذخیره سازی گندم 

افزایش میزان تولید این محصول و نیز افزایش ذخایر آن باعث شد تا مسئولین کشور به فکر صادرات این محصول اساسی بوده و بازارهای مختلفی را برای صادرات گندم بررسی نمایند.

در این راستا اسفندیاری پور مجری طرح گندم کشور ۲۳ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ طی گفتگویی اعلام کرد: بر اساس قانون باید ۵.۲ میلیون تن گندم برای ۹۰ روز ذخیره داشته باشیم اما زمانی که وارد سال ۹۶ شدیم میزان ذخیره گندم ۸ میلیون و ۶۵۰ هزارتن بود. با این آمار و با احتساب نیاز به ۵.۲ میلیون تن ذخیره گندم ایران در حال حاضر ظرفیت صادرات بیش از ۴ میلیون تن گندم را دارد.[۱]

بنابراین با توجه به ظرفیت و توان صادراتی کشور در این محصول اساسی و همچنین با توجه به اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت صادرات و واردات محصولات کشاورزی این نهاد اجرایی می باید برنامه ی دقیقی برای صادرات گندم در نظر داشته باشد.

صادرات گندم به ایتالیا گام دیگر در صادرات گندم تولید داخلی

لازم به توضیح است ۲۲ مهر یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با رسانه ها خبر صادرات ۲۹ هزار تن گندم را به مقصد کشور ایتالیا در قاره اروپا را اعلام کرده بود.

در همین راستا اخیرا دومین محموله صادراتی گندم که به حجم ۲۹ هزار تن از کشورمان به سمت ایتالیا ارسال شده بود به این کشور رسیده و این موضوع می تواند گام مهمی برای صادرات گندم تولید داخل به سایر کشورها باشد.

مهندس علی اکبر غنجی مدیر عامل شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی گفتگویی با اعلام این خبر اظهار داشت: این کشتی تحت مدیریت کشتیرانی حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از آماده سازی برای حمل محمولات غذایی، دومین محموله صادراتی گندم کشور را به مقصد ایتالیا به میزان حدود ۲۹ هزار تن، در تاریخ نوزدهم مهرماه سال جاری از بندر امام خمینی(ره) بارگیری کرد.

وی در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه این شرکت در جهت توسعه فعالیت ها گام برمی دارد، تاکید کرد: شرکت حمل فله آمادگی کامل دارد که تمام کالاهای فله و عمومی صادراتی و وارداتی کشور را به مقاصد مورد نظر حمل نماید[۲]

حفظ خودکفایی و بهبود بهره وری در تولید گندم در گروی افزایش بازارهای هدف

از آنجایی که رسیدن به خودکفایی در تولید گندم برای کشورمان یک ضرورت انکار ناپذیر است لازم است حفظ این خودکفایی گام مهم بعدی دولت باشد.

با بررسی زنجیره ارزش محصولات کشاورزی مشخص می شود برای افزایش تولید و صادرات یک محصول غذایی لازم است بازارهای هدف این محصول مشخص شود و برای صادرات برنامه ریزی مناسبی انجام گیرد.

پینوشت:

[۱] روزنامه ایران کد خبر ۱۸۷۲۴۶

[۲] خبرگزاری مانا کد خبر ۷۷۱۳۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.