۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۷۶۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱ دسته: انرژی
۰

کشورهای خریدار گاز مایع همچون ژاپن، هند و اتحادیه اروپا به دنبال آن هستند تا با تغییر در قواعد فروش این محصول، بر بازار جهانی آن تسلط یابند و کشورهای تولیدکننده و همچنین قیمت را مدیریت نمایند. در این شرایط کشورهای تولیدکننده گاز به زودی قدرت خود را از دست می دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر با حرکت کشورها به سمت خرید و فروش گاز مایع، تحولات مهمی در بازار گاز در جهان رخ داده است.

در حال حاضر کشورهای تولیدکننده گاز تمایل زیادی برای تولید و صادرات گاز مایع دارند و این مسئله از طریق ایجاد رقابت بین عرضه کنندگان، موجبات جنگ قیمتی در بازار جهانی گاز مایع را فراهم کرده است.

در این شرایط کشورهای خریدار گاز مایع به دنبال آن هستند تا با ایجاد شرایطی همچون بازار جهانی نفت، علاوه بر مشارکت در فرآیند تولید گاز مایع، با حرکت به سمت اتحاد و یکپارچگی شرایط را برای کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز دشوارتر نمایند.

توافق هند و ژاپن به منظور مدیریت بازار گاز مایع

در یکی از آخرین اقدامات دو کشور هند و ژاپن که از بزرگترین واردکنندگان گاز مایع در جهان محسوب می شوند، برای تغییر شرایط بازار جهانی گاز به توافقاتی دست یافته اند.

کشور ژاپن در حال حاضر بزرگترین خریدار گاز مایع در جهان محسوب می شود و کشور هند نیز در بین خریداران گاز مایع رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

این دو کشور به تازگی توافقی را با یکدیگر منعقد کرده اند که به آن ها اجازه می دهد گاز مایع خریداری داری شده خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

هند و ژاپن به دنبال حذف کشور مقصد از قراردادهای فروش گاز مایع هستند

در حال حاضر قراردادهای فروش گاز مایع تحت شرایط خاصی منعقد می شود که یکی از آن ها مشخص بودن مقصد مصرف گاز مایع است. هدف کشورهای هند و ژاپن از توافق در مورد به اشتراک گذاشتن گاز مایع خریداری شده، تحت فشار قراردادن کشورهای صادرکننده گاز مایع در راستای حذف شرط کشور مقصد در زمان انعقاد قرارداد است. کشور ژاپن پیش از این چنین قراردادی را با اتحادیه اروپا که واردکننده عمده گاز محسوب می شود نیز منعقد کرده است.

با اینحال مسئله به اشتراک گذاری گاز مایع خریداری شده تنها بخشی از قرارداد دوجانبه دو کشور هند و ژاپن در زمینه خرید گاز مایع و سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های وارداتی آن است.

در حال حاضر کشور ژاپن توافقاتی را با کشور قطر در زمینه خرید گاز مایع منعقد کرده و از طرف دیگر کشور هند نیز توافقاتی در زمینه خرید گاز با کشور استرالیا منعقد کرده است. در چنین شرایطی اشتراک گذاری گاز مایع خریداری شده بین ژاپن و هند می تواند موجب کاهش هزینه حمل و نقل و واردات گاز برای هر دو کشور گردد.

افزایش عرضه و کاهش قیمت نتیجه اتحاد کشورهای خریدار گاز مایع

کارشناسان معتقدند اتحاد کشورهای خریدار گاز مایع و انعقاد قراردادهای اشتراک گذاری گاز مایع بین آن ها، با حذف محدودیت های فروش گاز مایع، در نهایت به افزایش عرضه گاز مایع در جهان منجر خواهد شد که فشار قیمتی بیشتری را به کشورهای صادرکننده تحمیل خواهد کرد.

در واقع امکان به اشتراک گذاری گاز مایع بین کشورهای خریدار گاز مایع این امکان را برای آن ها فراهم می کند که در زمان خرید گاز مایع گزینه های بیشتری را در پیش داشته باشند و قدرت چانه زنی بیشتری با کشورهای صادرکننده بدست آورند.

حذف شرط کشور مقصد تحولی به سود خریداران در بازار گاز مایع

کشور ژاپن که بزرگترین خریدار گاز مایع در جهان است بارها علیه اعمال شرط کشور مقصد در قراردادهای فروش گاز مایع انتقاد کرده و بر ضرورت حذف آن تأکید کرده است.

مقامات کشور ژاپن به دنبال آن هستند تا با حذف چنینی شروطی از قراردادهای فروش گاز مایع، شرایط این بازار نیز همچون بازار نفت به سمت شکل گیری یک بازار جهانی با امکان تقاطع عرضه و تقاضا حرکت نماید.

اما کارشناسان معتقدند این رویه تنها به سود کشورهای خریدار نفت است تا بتوانند از طریق ایجاد رقابت در بین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت، قدرت چانه زنی بیشتری در زمان خرید گاز مایع داشته باشند.

اتحاد کشورهای خریدار و رقابت کشورهای صادرکننده

در شرایطی که کشورهای خریدار نفت همچون هند، ژاپن و اتحادیه اروپا به دنبال اتحاد و ایجاد یکپارچگی در بازار گاز مایع هستند، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز مایع به دنبال رقابت بر سر کسب سهم بازار و از دور خارج کردن رقیبان خود هستند. تداوم این شرایط تنها به سود کشورهای خریدار گاز مایع خواهد بود.

کشورهای خریدار گاز مایع با ایجاد اتحاد و یکپارچگی در بین خود به دنبال آن هستند تا در گام های بعدی، از مدت قراردادهای خرید گاز بکاهند و شرایط مناسب تری را از کشورهای صادرکننده گاز مایع درخواست نمایند. درست به مانند آنچه در زمینه بازار جهانی رخ داده و کشورهای خریدار نفت توانسته اند قدرت چانه زنی بالایی برای خود ایجاد نمایند.

برگرفته از: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.